Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 26. januar 2016

Læsemål for 2016

Jeg har ført en form for læsedagbog i flere år nu (jeg startede en gang i folkeskolen). Heri skriver jeg, for hver måned, de bøger jeg har læst. Jeg oplister forfattere, titler, seriebetegnelser, og sidste år tilføjede jeg også sideantal. Det er blevet en god tradition for mig, og jeg kan godt lide at kigge mine gamle læsedagbøger igennem, for at genopfriske nogle af mine læseoplevelser. Det er slet ikke alle bøger jeg kan huske, men i flere år har jeg læst mere end 150 bøger om året, så det er nok heller ikke så mærkeligt.

Selvom jeg har ført læsedagbog i mange år har jeg aldrig rigtig haft nogle læsemål, andet end forhåbningen om at læse flere bøger end de foregående år. Sidste år forsøgte jeg med at målet om at læse 100 stk. af mine egne ulæste bøger. Det var forbavsende svært at overholde. Jeg fik læst 55 af mine egne bøger ud af de 243 bøger jeg læste i alt. Det er farligt at være bibliotekar og omgivet af let tilgængelige bøger en stor del af dagen. For jeg vil jo gerne læse mine egne bøger, de er så skønne og lyder så spændende, og der var jo en grund til at jeg købte dem i første omgang. Så jeg må bruge 2016 til at lære mig selv begrænsningens kunst. når det gælder biblioteksbøger, og kun låne nogle stykker med hjem ad gangen og ikke flere fyldte poser.

Mit formål med at opstille læsemål for 2016 er at jeg gerne vil udfordre mig selv, og jeg vil gerne skabe et nyt fokus på min læsning og læseoplevelser (det skulle denne blog også gerne hjælpe med til).Og hvis jeg ikke får opfyldt dem alle inden årets udgang, vil jeg have haft det sjovt mens det stod til. Og noget at se frem til i 2017 :)


  • Min Goodreads Reading Challenge er på 150 bøger. Det er jeg ret sikker på at jeg nok skal nå.
  • Læse 100 bøger af mine egne ulæste. Du må ikke låne flere biblioteksbøger, Pernille! Bliver nok lidt svært at overholde, men som skrevet, jeg ønsker at udfordre mig selv.
  • Læse de 50 bøger som Samantha Hahn lister op i Well-Read Women. Jeg har læst nogle tidligere, men dette er en oplagt mulighed for at snige nogle genlæsninger ind. Og resten af bøgerne har jeg ikke læst, men har virkelig meget lyst til det. 
  • Læse serien Penguin Drop Caps, som er en god blanding af "gamle" klassikere og mere moderne klassikere.
  • Læse mere lyrik. Jeg har læst lyrik on and off i flere år, men nu er jeg ved at få så mange på reolerne, at det er på tide at tage hul på i hvert fald nogle af dem. Jeg håber på 12 samlinger, men nu må vi se.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar