Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 15. marts 2016

Krimimessen 2016

I lørdags blev Krimimessen afholdt i Horsens. og jeg deltog for første gang.
Randers Bibliotek samlede en busfuld glade, krimihungerende lånere, og drog mod Horsens. Da vi ankom blev lånerne sluppet løs, og jeg fulgtes med en kollega/veninde.




Det første vi gjorde var at gå en runde i bygningen, hvor alle standene og nogle af scenerne var for at danne os et overblik.



Det første foredrag jeg hørte var en anden kollega interviewe Amdi Silvestri om hans kortroman Al kødets gang. Silvestri er en af mine ynglings danske forfattere, og det var sjovt at møde ham for anden gang. Interviewet var meget spændende, og jeg fik også en undeskrift i en af mine bøger af forfatteren :) Det eneste problem jeg havde var, at der manglede en mikrofon. Jeg sad på anden række, og det var svært at høre hvad der bliver sagt, når der også sker en masse andet i rummet.





Jeg mødte også Steen Langstrup, en anden forfatter jeg har læst stort set alt af. Og fik en underskrift af ham også, samt et billede. (Jeg fangirlede en smule, så derfor de meget røde kinder. Det gjorde jeg såmænd også da jeg mødte Dennis Jürgensen for første gang :) )







Vi kom også forbi området for børn, der var gemt lidt af vejen efter min mening, men der var da børn til stede, der morede sig med de forskellige aktiviteter. Her mødte jeg tegner og forfatter John Kenn Mortensen, og her fik jeg såmænd også en autograf og en lille monstertegning :)




Vi tog også en tur rundt i Fængselsmuseet, nu hvor vi nu var der. Det var ikke en tur med rundviser, men hvor vi gik rundt alene. Det var spændende at se og læse om forholdene i fængslet, og de var skræmmende. Det var godt nok ikke meget plads i nogle af de ældste celler. Desuden skete der også flere flugtforsøg fra fængslet, hvoraf nogle af fangerne ikke blev fundet igen. Jeg kunne godt tænke mig at få en rundvisning med rundviser en anden gang for jeg tror at det giver en helt anden oplevelse af fængslet, forholdene, de indsatte samt ansatte.





Efter rundturen hørte vi et foredag med Nanna Foss, der bl.a. talte om Spektrum serien. Det var rigtig spændende at høre om hendes skriveprocesser, og jeg skal helt klart genlæse Leoniderne før jeg begynder på bind 2 Geminiderne, der venter spændt på reolen.







Krimimessen 2016 blev året, hvor jeg endelig mødte Dennis Jürgensen in the flesh. Jeg har læst Jürgensens bøger gennem størstedelen af min barndom og teenageår, og jeg læser troligt hver ny bog han udgiver. Han underskrev mit eksemplar af Kadavermarch, som jeg mener var den første zombieroman jeg læste. Den holdt mig i hvert fald vågen til langt ud på natten.




De to næste foredrag jeg hørte var Lene Dybdahl, der fortalte om "Sådan skriver du en skurk", der var rettet mod de lidt yngre børn. Hun gav også små hint til den næste bog, der kommer fra hendes hånd.

Det andet foredrag var med Astrid Heise-Fjelgren (jeg fik desværre ikke taget nogle billeder). Hun fortalte om science fiction serien Terra Nova, som lyder utrolig spændende, og som jeg ikke kan vente med at få begyndt på.




Michael Kamp vandt Årets Danske Horrorudgivelse 2015 med romanen Samlerne. Jeg så ikke selve prisoverrækkelsen, men overværede et interview med ham bagefter, hvor han fortalte til dels om Samlerne, genren samt fremtidige skriveprojekter.






Efter en lang og begivenhedsrig dag vendte vi snuden hjem med gode oplevelser samt et par bøger, både dem jeg havde med for at blive signeret (Kærlighedsfrugt, Plantagen I: Den hvilende ondskab, Kadavermarch), samt et par ekstra tilføjelser til bogreolen :)
Jeg købte tre bøger - Dennis Lehane: Under bordet - Gillian Flynn: Skarpe genstande - Gillian Flynn: Mørke steder
Derudover fik jeg også foræret tre bøger - Elsebeth Egholm: Købt og blod (som alle besøgende kunne få et eksemplar af) - Anne Rosengård: Den som ingen kender (foræret af forfatteren til gengæld for en anmeldelse, tak til forfatteren) - Astrid Heise-Fjeldgren: Den som svigter (foræret af forfatteren, da vi mødte hende på vej til bussen, tak til forfatteren.)


Det var så vidt spændende nok at være afsted, men jeg indrømmer gerne, at jeg ikke er den store krimilæser, og jeg ville nok havde fået mere ud af Krimimessen, hvis jeg var. Men heldigvis var der også andre ting end kun krimi på tapetet. Stemningen var god, og der var mange mennesker (nogle gange for mange efter min mening. Det var til tider svært at komme omkring, og endnu sværere at få en siddeplads til nogle af foredragene.) Men alt i alt var det en hyggelig dag, og jeg mødte mange spændende mennesker, der også brænder for bøger, og det betyder meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar