Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 1. marts 2016

Monsteret i kælderen af Dennis Jürgensen

"Noget gemmer sig i kælderen under huset hvor Timmy bor. Kun den lille dreng har opdaget det. og kun han ved hvad det er. Om natten når faren og moren og lillesøsteren sover trygt i deres senge, ligger Timmy vågen i sit værelse og venter. Han hører lyde nedenunder. Sømmene i trappetrinene skriger under en stor vægt. Kælderdøren bliver åbnet. Tunge skridt slæber sig gennem entreen. Monsteret tramper op ad trappen til første sal og nærmer sig Timmys dør. Den går op. Timmy gemmer sig skrækslagen under dynen. Monsteret kommer hen til hans seng og bøjer sig ind over ham... (fra bogens bagside)."



Monsteret i kælderen følger vi den lille dreng Timmy, der bestemt ikke har det let. Han har nemlig flere plageånder, der ikke gør livet let for han. De to værste er monsteret som bor i kælderen, som har udnævnt Timmy til sin dyrepasser, og vil hele tiden have frisk kød. Og det kød skal Timmy skaffe. Den anden plageånd er Evald som er skolens bølle, og som er efter alle, men især Timmy, fordi Timmy er anderledes og mærkelig i forhold til de andre børn. Samtidig begynder folk at forsvinde sporløst, så en politimand bliver sat på sagen, og vil meget gerne tale med Timmys forældre.

Jeg har ikke længere tal på hvor mange gange jeg har læst Monsteret i kælderen eller hørt den som lydbog. Det er en bog jeg vender tilbage til igen og igen, dels fordi jeg har mange nostalgiske følelser for den, men også når jeg ikke lige ved hvilken bog skal jeg gå i gang med kl. 23 om aften, men jeg skal bare have noget at læse i før jeg falder i søvn, kan jeg godt finde på at tage den ned fra hylden.

Romanen er spændende, letlæst og siderne vender sig selv. Dennis Jürgensen kan bare det med at skrive fængende og interessante historier, for selvom Monsteret i kælderen kan betegnes som en børnebog, kan en voksen med hang til et godt gys sagtens læse den.

Monsteret i kælderen er sammen med bøgerne Tingen i cellen, Uhyret i brønden og Dæmonen i hælene, der alle skrevet af Dennis Jürgensen, en del af designserien Black Horror. Bøgerne er alle selvstændige romaner, og er derfor ikke en traditionelt serie. De"hænger" kun sammen ved designmæssigt at have det samme udtryk, og ved alle samme at omhandle det overnaturlige og uhyggelige.

Jeg kan klart anbefale Monsteret i kælderen til alle der elsker et godt gys, og personligt synes jeg at Dennis Jürgensen er bedst, når han skriver gys og horror. Jeg håber han snart vender tilbage til genren ellers må jeg jo bare genlæse de gamle klassikere :)


4/5 stjerner

Monsteret i kælderen af Dennis Jürgensen
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2010 (denne udgave) / oprindeligt udgivet i 1993
107 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar