Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 4. juni 2016

Over stregen af Jennifer Echols

"Det eneste 17-årige Meg ønsker sig at komme væk... Væk fra den lille soveby og væk fra forældrenes kvælende hverdag. For at slå ventetiden ihjel indtil hun kan begynde på universitetet, lever hun det vilde natteliv. Men en sen aften går det galt. en druktur udvikler sig til en farlig leg på en jernbanebro, og hun ender med at bliver anholdt. Meg står nu med valget mellem en fængselsdom, der vil ødelægge alle hendes fremtidsplaner, eller et tvivlsomt alternativ der måske kan redde hende..."



Jeg gik ind til Over stregen uden at vide noget som helst om dens handling (og hvis jeg havde fået noget at vide om den, før jeg læste den havde jeg glemt det igen). Og jeg fik slået benene væk under mig, da jeg læste den. Hold da op for en rutsjetur!

Vi følger Meg, en ung pige, der har rapkæftet attitude og ofte ryger ud i problemer. Men en aften kommer hun i et problem hun ikke kan snakke sig fra, og må tage de grumme konsekvenser. Hun må undevære den ferie, hun har planlagt så længe, og i stedet bruge bruge den i en politibil sammen med politimanden John. Og det bliver den spæde start på et forhold, der bryder både Megs og Johns grænser.

Over stregen er velskrevet og hurtigtlæst og den fangede min opmærksom fra første side. Jeg kunne rigtig godt lide denne bog. Meg er rigtig godt beskrevet, og man får sympati med hende, selvom hendes handlinger ikke altid er helt gennemtænkte. Og så er der jo forholdet mellem Meg og John, der langsomt åbner og lukker sig, som de i en skøn sammenblanding begynder at forstå hinanden og samtidig tage fuldstændig fejl af hinanden.

Der er dog to ting jeg ikke var så vild med. Det første var Megs blå hår. Det bliver nævnt HELE tiden, og som en begrundelse for at de og de personer ikke kan lide Meg, og som en grund til at hun ikke kan lide sig selv eller i hvert fald her et meget lavt selvværd. Folk der bestemmer om de kan lide andre baseret på denne persons hårfarve har nogle virkelige seriøse problemer, og kan ikke tages alvorlig. Meningen med bemærkninger om det blå hår blev afsløret hen mod slutningen, og der gav det en ok mening, men jeg synes at den blev kørt lidt for lang ud, og ikke mindst gentaget alt for mange gange.
Den anden ting som jeg ikke helt forstod var Megs forældre, De var dog nogle meget mærkelige størrelser og opførte sig også mildest talt underligt. Deres opførelse kan eventuel bortforklares (sammen med det blå hår), men jeg er i hvert fald glad for at jeg ikke har sådanne forældre.

Over stregen er en helt igennem fantastisk bog om at være ung, den første rigtige forelskelske og at finde sig selv, når man bærer på dybe hemmeligheder.


4/5 stjerner

Over stregen af Jennifer Echols
Orginalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2016
312 sider

2 kommentarer:

  1. Dejlig bog :) Men ja, men kan undre sig over nogen kan flippe så meget ud over en hårfarve. Er det monstro noget amerikansk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blev i hvert fald overdrevet i ekstrem grad, men virkelig god bog.

      Slet