Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 8. december 2016

Shattered Mirror af Amelia Atwater-Rhodes

"To the casual observer, Christopher Ravena and Sarah Vida look like normal high school students - there's nothing to clue their classmates in to their real identities. He's a vampire who have sworn off human blood; she's a witch, a daughter of the most powerful vampire-hunting dynasty in history. Although Sarah recognies Christopher as her enemy from the moment she sees him, he is too weak to sense her witch aura and keep his distance. In fact, he's attracted to her, and he pursues her. Slowly, without meaning to, Sarah finds herself won over by his sensitivity, his gentleness, his kindness."
Shattered Mirror er den tredje selvstændige fortælling i Den of Shadows serien. Serien skifter for hver bog hovedperson, men den foregår i det samme univers og derfor er der flere karakterer, der optræder som mere eller mindre vigtige personer i de forskellige bøger. Personligt har jeg altid læst den i rækkefølge, og dem jeg har læst indtil videre har altid været afsluttende fortællinger. De to første i Den of Shadows er In the Forest of the Night og Demon in My View.

Vores hovedperson er Sarh Vida, der stammer fra en stolt slægt af vampyrjagende hekse. Sarahs mor, Dominique, er slægtens overhoved, og hun er en kold kvinde. Hunhar stor set kun fokus på at nedlægge så mange vampyrer så muligt, og hendes døtre har bare at følge trop og være perfekte. Sarahs søster er den perfekte datter, men Sarah selv er en helt anden sag. Hun ser ikke tingene i sort og hvidt som hendes mor, og det gør det bestemt ikke bedre da Sarah møder to vampyrer i den klasse hun lige er startet i. Hun slår dem nemlig ikke ihjel, men bliver lige så langsomt venner med dem. Og det får hende rodet ud i en del problemer.

Sarah ønsker at være en almindelig teenager, men det er hun desværre ikke. Hun ønsker at være lige så perfekt som hendes søster, for så vil hendes mor måske vise hende lidt mere kærlighed. Men hun bliver aldrig perfekt ligesom sin mor og søster. Hun kan ikke blindt adlyde ordre som den soldat hun burde være. I stedet for stiller hun spørgsmål ved det hun har lært fra barnsben og det hun nu oplever sammen med vampyren Christopher. Hun var en interessant karakter, men enkle steder blev det også en smule stereotyp.

Den karakter jeg blev mest fanget af var Christopher. Han er en atypisk vampyr, og det fandt jeg meget charmerende. Samtidig har han ligesom Sarah familieproblemer. Christophers  tvillingebror, Nikolas, er nemlig en vampyr der har meget magt og mange dræb på samvittigheden. Og derfor er han også en ønsket mål for vampyrjægerne. Samspillet mellem Christopher og Nikolas var meget troværdigt og fungerede godt. Man kunne mærke de stærke følelser der flammede op imellem dem, når de var i samme rum. De var brødre, der har delt alt, men som på et tidspunkt har gået hver deres vej, og det har sat dybe spor i dem begge.

Historien er spændende, og selv om jeg har læst den flere gange, bliver jeg stadig fanget af den. Den er underholdene og fortæller en god historie med interessante karakterer. Amelia Atwater-Rhodes' bøger var nogle af de første romaner jeg begyndte at læse på engelsk, så der er også utrolig meget nostalgi forbundet med min læsning. Og derfor bliver jeg ved med at vende tilbage til Amelia Atwater-Rhodes' forskellige serier, og jeg må snart se at få læste nogle flere af dem. De giver mig nemlig et tiltrængt pusterum. Og så finder jeg dem bare så hyggelige selvom om de handler om overnaturlige væsner med blod og voldlige scener til følge.

4/5 stjerner

Shattered Mirror (Den of Shadows #3) af Amelia Atwater-Rhodes
Forlag: Delacorte Books for Young Readers
Udgivet: 2001
ISBN: 9780385327930
227 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar