Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 11. september 2018

Anbefaling #6 - Gå tur: Om glæden ved at sætte den ene fod foran den anden

"Hver dag går forfatter Anna Skyggebjerg en tur. 10.000 skridt, mindst. Ikke fordi hun ikke kan andet. Løbe, for eksempel. Men fordi det at gå tur er en aktivitet, der rækker langt ud over blot det at sætte den ene fod foran den anden. I sin gennemresearchede bog Gå tur formidler Skyggebjerg, hvordan gåturen ikke blot øger vores fysiske og psykiske velbefindende og styrker vores relationer, men i sin yderste konsekvens er en revolutionær praksis. Bogen trækker på såvel ældgammel filosofi som moderne forskning, kædet sammen af gribende beskrivelser af vigtige gåture i forfatterens eget liv – fra de ugentlige lørdagsture hånd i hånd med hendes far, da hun var lille, over alene-ture, ture med veninder, ture til refleksion – og til en tur med hendes voksne datter, mens hun skriver bogen."


Siden Gå tur: Om glæden ved at sætte den ene fod foran den anden af Anna Skyggebjerg blev udgivet i starten af året, har jeg med jævne mellemrum skuet til den på biblioteket. I august fik jeg endelig lånt den med hjem, og jeg læste den på ganske få timer.

Grunden til at jeg gerne ville læse bogen, var i håb om at den kunne inspirer mig til at gå noget mere både i hverdagen og weekenden. Jeg elsker nemlig at gå ture, enten med en lydbog i ørene eller bare lyttende til naturens og omgivelserne egne lyde. Når jeg er på besøg hos mine forældre, låner jeg også min mors hund, for vi elsker nemlig at gå ture sammen. Nogle gange har jeg også held til at lokke mine forældre eller brødre med på en lille gåtur, men oftest er det bare mig og hunden.
Jeg går også en del i løbet af min arbejdsdag, men det er desværre ikke altid, at jeg får gået så meget efter arbejde. Her må jeg erkende at sofaen nogle gange har en alt for stor tiltrækningskraft. Og det er noget jeg gerne vil lave om på, og her håber jeg, at Gå tur kan hjælpe til.

Gå tur er en relativ kort bog med korte kapitler, der gør at man kan læse den på ganske kort tid, hvis det er det man har lyst tid. Gå tur er også utrolig velskrevet, som jo også er en klar fordel. Skyggebjerg tager fat i flere forskellige tænkere og forfattere, som der alle har skrevet tekster eller bøger om at gå eller som har en mening om gåture. Det hele bliver krydret med inspirerende citater af eksempelvis Friedrich Nietzsche:
"Alle virkeligt store tanker er udtænkt gående."
Skyggebjerg kommer også ind på fordelene ved at gå, heriblandt de sundhedsmæssige fordele som dækker over både de fysiske og mentale fordele. Jeg vil ikke liste alle fordelene her, men der er helt klart flere fordele end ulemper. Bogen kommer faktisk ikke ind på om der er nogle ulemper ved at gå. Og det tror, jeg heller ikke rigtig der er, da vi som mennesker er blevet skabt til at bruge vores krop. Vi er blevet skabt til at gå. Det eneste jeg lige kan komme i tanke om er vabler, som i sig selv kan være ret irriterende og en kilde til smerte.

Jeg vil gerne indarbejde gåturen i min dagligdag både fordi det er sundt, men også fordi det vil give mig et naturligt pusterum i en travl hverdag, hvor jeg stiller høje forventninger til mig selv. Jeg elsker nemlig at mærke trætheden i benene efter en lang gåtur, og jeg føler mig så meget klare i hovedet efter en frisk gåtur. Det bedste er at man kun behøver at bruge 30 min på det. Jeg foretrækker de lidt længere ture, men det kommer selvfølgelig både an på vejret og hvor meget tid, jeg har til rådighed.

Jeg synes, at jeg er blevet dejligt inspireret af Gå tur, og jeg har efter endt læsning fået endnu mere lyst til at gå ture. Nu er det vigtigste (og måske det sværeste?) for mig at få gjort gåturene til en god vane, så vanen kan hjælpe mig med at bekæmpe sofaens magt.

Gå tur: Om glæden ved at sætte den ene fod foran den anden er en skøn lille bog om glæden ved at gå. Jeg har fået lyst til at gå lange, korte og midtimellem ture og til at tage et mentalt pusterum i hverdagen. Derudover er jeg også blevet inspireret til at læse, hvad andre forfattere har skrevet om at gå ture. Jeg vil gerne anbefale Gå tur til dem som allerede nyder at gå og til dem som har lyst til gå noget mere. Den er en rigtig fin inspirationskilde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar