Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 22. oktober 2018

NOPE Book Tag


Jeg så første gang dette tag hos Malene, og sidenhen har andre bloggere også besvaret det, så nu synes jeg, at det var min tur til at kaste mig over spørgsmålene og være lidt negativ i den anledning.

1. Nope slutning: En bog, der fik dig til at NOPE, enten i benægtelse, raseri, eller ganske enkelt fordi slutningen var dårlig
Jeg kunne som sådan rigtig godt lide ideen bag The Fireman af Joe Hill, fordi den lød virkelig spændende og anderledes fra andre dystopiske romaner. I virkeligheden var romanens handling meget langtrukken og slutningen var desværre heller ikke noget at råbe hurra for.
Jeg var heller ikke særlig glad for epilogen i den sidste Harry Potter bog. Grunden til det er fordi jeg ikke rigtig bryder mig om nogle af de par, der er blevet dannet, men det kommer længere nede.

2. Nope hovedperson: En hovedperson du ikke kunne lide og som drev dig til vanvid
Jeg kan virkelig ikke lide Mikael Blomkvist fra Millennium serien. Nøj, hvor gik han mig på nerverne, da jeg læste de tre første bøger. Jeg tror aldrig, at jeg har læst sådan en usympatisk hovedperson.

3. Nope serier: En serie der viste sig at være en stor stak NOPE, efter du har investeret så meget tid og energi på den, eller en serie du gav op på, fordi den simpelthen ikke var det værd
Igen kan jeg nævne Millennium serien. Jeg læste de første tre, brød mig ikke rigtig om dem, og kommer aldrig til at læse de efterfølgende bøger.

4. Nope populært par: Et "ship" du ikke støtter
Jeg bryder mig virkelig ikke om Hermione og Ron som par. De passer simpelthen så dårligt sammen, at det er til at få røde knopper af.

5. Nope plot twist: Et plot twist du ikke så komme og ikke kunne lide
Jeg er med på det meste, så længe forfatteren forklarer det troværdigt og det passer til historien. Jeg kan ikke lige komme i tanke om et plot twist lige nu, som jeg ikke brød mig om, men der har sikkert været et par stykker i tidens løb.

6. Nope hovedpersons beslutning/handling: En karakters beslutning, der fik dig til at ryste på hovedet
Jeg var ikke vild med Kiris beslutning i slutningen af Gøglerkongens sværd. Det var så unødvendigt.

7. Nope genre: En genre du aldrig kommer til at læse
Jeg kommer aldrig til at læse enr eparationshåndbog til biler eller motorcykler.

8. Nope bogformat: Bogformater du hader og undgår at købe, indtil den udkommer i en anden udgave
Pocketbøger bryder jeg slet ikke om. Teksten er alt, alt for lille og formatet er bare generelt træls. Jeg bryder mig heller ikke om, når teksten går helt ud til margen, så man enten skal udøve vold mod bogens ryg eller skal holde bogen meget forsigtigt og sammenklemt for netop ikke at ødelægge ryggen.
E-bøger er heller ikke et format, der tiltaler mig.

9. Nope trope: Et trope der får dig til at NOPE
Jeg er virkelig træt af tropen om at det er blonde piger, der er de ondskabsfulde, iskolde (og populære) piger, der mobber vores stakkels hovedpersonen, som oftest er en brunette og ikke ved, hvor køn hun er, men som alle drengene vil have, fordi hun ikke er ligesom de andre piger.

10. Nope anbefaling: En bog der er super hyped og bliver anbefalet i stor stil, som du nægter at læse
Der er flere af de populære krimier, som jeg nok aldrig kommer til at læse.

11. Nope klicheer/pet peeve: En kliche eller litterær pet peeve, der altid får dig til at rulle med øjnene
En af mine største pet peeves er når en serie, ikke passer sammen enten i højden, i coverdesignet eller begge dele. Nogle gange kan jeg godt se ideen bag et coverskifte, især hvis det oprindelige cover var grimt, men det er stadig træls når det sker, fordi jeg kan godt lide, når en serie passer sammen.
Jeg hopper også på vognen med klicheer som at "holde vejret uden at være klar over det", "bide sig i læben" og at alle vil have sex med hovedpersonen. Det køber jeg bare ikke.

12. Nope kærlighedsinteresse: En kærlighedsinteresse der ikke burde eksistere/en karakter, du ikke synes burde have været en mulig interesse
Jeg overvejer faktisk at skrive et indlæg om dette emne, for på det sidste har jeg læst et par bøger, hvor jeg bare ikke synes at kærlighedsinteressen var nødvendig eller interessant. Jeg kan da lige nævne Audrey Rose og Thomas Cresswell fra Stalking Jack the Ripper, som var en kærlighedshistorie, som jeg ikke havde brug for.

13. Nope bog: En bog der ikke burde eksistere
Jeg forsøgte for et par år siden at læse The Magicians af Lev Grossman, da den blev markedsført som Harry Potter for voksne. Holdt kæft hvor den kedelig, og jeg læste den aldrig færdig for den var så dårlig.
Og nu hvor vi snakker om Harry Potter ville jeg havde haft det fint med at manuskriptbogen Harry Potter and the Cursed Child aldrig havde eksisteret.

14. Nope skurk: En uhyggelig skurk/modstander du ville hade at støde på og ville få dig til at løbe i den modsatte retning
Nu har jeg som sådan ikke rigtig lyst til at møde nogle skurke overhovedet, men specielt Guvernøren fra The Walking Dead (tegneserien) ville jeg bestemt ikke bryde mig om at møde.

15. Nope dødsfald: En karakters dødsfald, som stadig generer dig
Finnick Odair fra The Hunger Games. Det dødsfald har jeg endnu ikke tilgivet Suzanne Collins for.

16. Nope forfatter: En forfatter, du har haft en dårlig læseoplevelse fra og ikke læser mere fra
Jeffrey Archer. Jeg ved, at der er flere der elsker hans bøger (de er i hvert fald pænt efterspurgte på biblioteket), men jeg kan med bøgerne eller forfatteren selv. Så det bliver et nej herfra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar