Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 22. januar 2019

De 10 bedste bøger i 2018


[Indeholder anmeldereksemplarer]

Jeg har endelig fået udvalgt min liste over de 10 bedste bøger, som jeg læste i 2018, og derfor er det på tide at få vist den frem. Som altid var det ikke en helt let opgave, og jeg ville gerne begrænse listen til 10 bøger, så den ikke blev alt for lang. Jeg læste nemlig rigtig mange bøger i 2018, og mange af dem var virkelig gode, men desværre røg nogle af de andre gode bøger i svinget, da denne liste skulle laves.
Modsat sidste år har jeg droppet at lave en rækkefølge, det blev simpelthen for svært, så derfor er bøgerne på denne liste i vilkårlig rækkefølge. Lad os komme i gang.


# Helt mørkt, intet lys af Stephen King (Anmeldereksemplar fra Hr. Ferdinand)
Jeg har læst Stephen King siden jeg var 12-13 år, og jeg har elsket mange af hans bøger, hvad enten det er romaner eller noveller. Helt mørkt, intet lys ligger sig sådan lidt imellem, da historierne er for korte til at være romaner, men for lange til helt at være noveller. I de fire historier dykker vi ned i menneskesindets sorteste afkroge, og bevæger os flere gange på grænsen mellem hvad der er rigtig og forkert. King gør det så godt, for jeg sad flere gange med hjertet lige halsen, for historierne var virkelig gribende på samme tid med at de var virkelig grusomme.

# Mare, mare minde af Teddy Vork
En anden skræmmende god historie jeg læste sidste år var Mare, mare minde. Den er målrettet børn, og kan læses som en godnathistorie, hvis man vel og mærke godt kan lide uhyggelige historier. Hvis man ikke er fan af gysere, skal man holde sig langt fra denne bog, for den giver med garanti mareridt.

# Feedback (Newsflesh #4) af Mira Grant
Jeg er altså helt forgabt i den måde hvorpå Seanan McGuire/Mira Grant formår at sætte en historie sammen. Forfatteren optrådte også på min liste over de 10 bedste bøger i 2017 hele tre gange, og på denne er hun med to gange. Feedback er fjerde bind i en af mine yndlingsserier, men den er ikke en direkte forsættelse af den tredje bog. Derimod tager den os tilbage til begyndelsen af bog 1, men i stedet for at følge Georgia og Shaun Mason, følger vi en helt ny flok af herlige karakterer, der arbejder hårdt for at dække en politisk kampagne i en zombieinficeret verden.

# Den halves arv (Grænsen til Trafallas #1) af Julie M. Day (Anmeldereksemplar fra Leatherbound)
Den halves arv er hvad jeg vil kalde en slowburn fantasyroman. Det vil sige, at den tager sig god tid til at introducere karakterne og de to verdener vi får lov til at besøge. Det kunne jeg rigtig godt lide, fordi det gjorde at jeg virkelig nemt kunne leve mig ind i handlingen og hovedpersonens Graces oplevelser.

# De Dødes Tid af Thomas Helle (Anmeldereksemplar fra Facet)
De Dødes Tid er en utrolig spændende roman om menneskets næsten udryddelse ved en farlig og effektiv virus, der slår utrolig mange mennesker ihjel på ganske kort tid. Problemet er at de døde ikke forbliver døde særlig længe. De "vågner" nemlig op igen som zombier på jagt efter de få mennesker, der var immume over for virussen. Jeg læste romanen på nærmest ingen tid for jeg var helt opslugt af historien. Nu venter jeg bare tålmodig på næste udspil fra Thomas Helle.


# De dødes skib (Magnus Chase og de Nordiske guder #3) af Rick Riordan (Anmeldereksemplar fra Carlsen)
Det var lidt bittersød at sige farvel til Magnus Chase og hans venner, for jeg har virkelig nydt deres eventyr og skøre møder med de nordiske guder og jætter. Humoren i bogen er fantastisk, og jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har leet så meget af en bogserie.

# Menneskekød af Nick Clausen (Anmeldereksemplar fra Facet)
 Menneskekød er en forrygende historie, hvor man oplever et gysende, kannibalistisk ismareridt. Romanen leger med fortællerformatet, da den fortælles igennem sms'er, blogindlæg og dagbogsuddrag, som gør det meget interessant, da man langsomt får mere og mere at vide, mens uhygge langsomt sniger sig ind på én. Jeg har endnu ikke læst en Nick Clausen bog, som jeg ikke kunne lide (og det tror jeg faktisk heller ikke jeg kommer til).

# Skabt for dig af Louise O'Neill
Jeg læste Skabt for dig under BogForum sidste år, hvor jeg også mødte forfatteren. Romanen er en fremtidshistorie om skønhedsidealer, selvhad, mobning og et utrolig deprimerende kvindesyn. Det er en roman jeg stadig vender tilbage til, da den har et meget stærkt budskab, samtidig med den ikke er bange for at komme med en uventet slutning.

# Obsidio (The Illuminae Files #3) af Amie Kaufman og Jay Kristoff
Jeg havde Illuminae og Gemina med på min læste for 2017, og efter jeg havde læst Obsidio, der er den sidste bog i trilogien, skulle den med på denne liste. Jeg havde ventet så længe på denne bog, og jeg blev bestemt ikke skuffet, da jeg endelig fik den læst. Den var en virkelig god afslutning på en efter min mening episk serie.

# Down Among the Sticks and Bones (Wayward Children #2) af Seanan McGuire
Efter at jeg læste Every Heart a Doorway, har jeg spekuleret på hvilken historie de to tvillingesøstre Jack og Jill gemte på. Det fik jeg svaret på i Down Among the Sticks and Bones, og den var både helt fantastisk og medrivende, men på samme tid en trist og barsk historie. Og jeg slugte det hele råt og elskede det.

Hvad var din bedste læseoplevelse i 2018?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar