Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 6. februar 2020

Lad os håbe på det bedste af Carolina Setterwall

"Den sidste gang, jeg siger godnat til dig, ved jeg ikke, at det er sidste gang, jeg gør det. Hvis jeg havde vidst det, havde jeg nok lagt mere energi i afskeden. I stedet siger jeg, at jeg tror, jeg vil gå ind og lægge mig hos Ivan. Du protesterer ikke. Stadig med blikket rettet mod computeren lader du mig gå, og jeg går, for allersidste gang går jeg fra dig. Jeg tror, at vi ses i morgen tidlig. Det gør vi ikke. Vi ses aldrig mere."


[Anmeldereksemplar fra Hr. Ferdinand]

Lad os håbe på det bedste er både en fortælling om sorg, men også den store kærlighed, der kom først. En morgen finder Carolina Setterwall sin mand Aksel død i sengen. Nu er hun pludselig enke og alenemor til deres lille dreng på 10 måneder, og skal forholde sig til en ukendt fremtid.
"Den sidste nat, jeg sover i et værelse ved siden af dig, sover jeg i troen på, at vi har tusindvis af dage foran os. Det har vi ikke. Det her er vores sidste nat sammen. Vi tilbringer den ikke sammen.

Lad os håbe på det bedste er skrevet i et meget dagligdagsagtigt sprog, der har en direkthed, der passer meget godt til den utrolig personlige fortælling. Jeg finder det meget modigt at forfatteren har valgt at være så hudløst ærlig og går i dybden med måde de lette og de svære følelser man kan føle, når man går gennem en sorgproces.

Carolina Setterwall dykker dog ikke kun ned i sorgens mange nuancer, men hun skriver også om de første møder med Aksel og hvordan de forelsker sig i hinanden, flytter sammen og bliver forældre. Carolina og Aksel har meget forskellige personligheder. Hun er meget udadgående og har mange jern i ilden på samme tid, mens Aksel er meget mere introvert, der gerne vil tage det hele med lidt ro. Efter Aksels død lider Carolina derfor af skyldfølelser om hun har presset Aksel for meget i deres forhold. Jeg synes at forfatteren beskriver det meget smukt, og jeg kan godt lide at deres kærlighed ikke bliver beskrevet som bestående af lyserøde skyer og glitter. Vi får både de gode øjeblikke, men bestemt også de dårlige, og det er jo hvad ethvert forhold indeholder. Selv da Carolina møder en ny mand nogle år senere, er det heller ikke helt let, for hun er ikke længere den samme, som hun har været. Det er også helt tydeligt at Carolina mangler en af dele forældrerollen med, og hun føler sig meget alene i rollen.

Lad os håbe på det bedste er en stærk bog om sorg, ensomhed, kærlighed og savn. Carolina Setterwall skriver om sine egne oplevelser, når døden kommer helt tæt på. Det er en hudløst ærlig og stærk roman, der fortæller, om hvordan det er at miste en af sine nærmeste og derefter forsøge at komme videre i livet.


4/5 stjerner

Titel: Lad os håbe på det bedste / Originaltitel: Låt oss hoppas på det bästa
Forfatter: Carolina Setterwall
Serie: -
Originalsprog: svensk / læst på dansk
Forlag: Hr. Ferdinand
Udgivet: 2019
ISBN: 9788740048698
Sideantal: 359

Ingen kommentarer:

Send en kommentar