Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 24. marts 2020

Circus of the Damned af Laurell K. Hamilton

"Anita is caught in the middle of an undead turf war; Jean-Claude, the Master Vamp of the city, wants her for his own - but his enemies have other plans.

And to make matters worse, Anita takes a hit to the heart when she meets a stunningly handsome junior high science teacher named Richard Zeeman. They're two humans caught in the crossfire - or so Anita thinks."



I Circus of the Damned kommer Anita Blake endnu engang i dødelig fare. Det er ikke helt let at være necromancer og vampyrjæger. Den lækre Master Vampire of the City Jean-Claude er stadig virkelig ivrig efter at få Anita som human servant, da hans kraft vil øges betydelig, hvis det lykkes. Men han er ikke den eneste, der har fået øje på Anita. En vampyr ved navn Alejandro er nemlig også interesseret. Og snart er Anita fanget mellem de to magtfulde vampyrer, og har mest lyst til at dræbe dem begge, så hun kan blive fri.

Jeg knuselsker simpelthen den her serie, og jeg ved ikke, hvorfor jeg læser den så langsomt (eller det ved jeg faktisk godt - det er fordi den tager hele mit fokus, og det er nok ikke så smart, når man også skal arbejde m.m.). Jeg vil dog gerne ændre på mit læsetempo, så der ikke går år imellem hver bog. Der er nemlig efterhånden 27 bøger i serien, og det er ret mange, så jeg vil forsøge at gøre et større indhug i serien i år.

Ting jeg elskede ved Circus of the Damned:

  • Anita! Jeg synes at Anita er en virkelig fed og interessant karakter. Hun er ikke en perfekt karakter (og gudskelov for det), men hun er en utrolig spændende karakter. Hun er ikke bange for at sige sin mening og stå ved den. Men hun vokser og udvikler sig også, hvilket er skønt. Hun føles som en levende person, og ikke en der bare er nedfældet på papir.
  • Jean-Claude er en anden karakter, der står helt levende for mig, når jeg læser disse bøger. Og jeg elsker det modspil, han giver til Anita. Han er bestemt ikke en good-guy, men han er heller ikke det ondeste monster.
  • Plottet har mange tråde, som vikler sig ud og ind i hinanden, men der er ikke en eneste, der ikke bliver optrævlet til sidst, og får bundet en fin sløjfe. Jeg kan også godt lide at der ikke bliver lagt fingre imellem, når Anita bliver tilkaldt til gerningssteder. Det er blodige og til tider voldsomme mord, der bliver begået, og som passer helt perfekt til det univers vi befinder sig i. Derudover er pottet også bare virkelig spændende og fængende, og jeg elsker at romanens kapitler for det meste er korte, for så kan man jo altid lige tage ét til. (Det er seriøst en af de store fare ved denne serie - man kan miste meget søvn på den konto).
  • Worldbuildingen er fantastisk. Forfatteren introducerer i Circus of the Damned nye karakterer, steder og overnaturlige væsner, og det er bare så fedt. Serien er urban fantasy, så det foregår i en verden vi allerede kender, nemlig St. Louis, USA, men tilsat et væld af overnaturlige væsner, der gør livet lidt mere spændende. Jeg elsker at opdage nye væsner gennem fiktion, både dem som forfattere låner for andre steder og gør dem til deres egne, og dem som forfatterne selv finder på. Jeg synes det er så fascinerende, og jeg elsker at bliver klogere.
  • Skrivestilen er utrolig billedskabende, og jeg elsker det.
Jeg har ikke andet at sige, end at jeg glæder mig til at læse videre i serien.



4/5 stjerner

Titel: Circus of the Damned
Forfatter: Laurell K. Hamilton
Serie: Anita Blake, Vampire Hunter #3
Sprog: engelsk
Forlag: Headline
Udgivet: 10. december 2009 (denne udgave) / oprindelig udgivet 1995
ISBN: 9780755355310
Sideantal: 373

Ingen kommentarer:

Send en kommentar