Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 19. maj 2020

107 danske Pippi-piger af Merete van den Berg

"Mød 107 danske kvinder fra før og nu – foregangskvinder, frontkvinder, videnskabskvinder, dronninger og mønsterbrydere.

Denne bog er tilegnet den lille dagdrømmer indeni, der vil noget mere og større. Lad dig inspirere af fortællinger om modige kvinder, der turde og ville. Fra Karen Blixen til Anja Andersen, fra Grevinde Danner til Anne Linnet, fra Liva Weel til Mø og mange, mange flere.

Nogle tog magten og stod frem. Andre tog særlige initiativer. Enkelte er foregangskvinder, der flyttede verden. Fælles for dem er, at de har sagt til sig selv: ”det er det her, jeg vil”, og så har de gjort det på deres helt egen måde. Ligesom Pippi. Både baglæns og forlæns."



[Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren]

Jeg har med stor fornøjelse læst både Godnathistorier for rebelske piger og Skamløs, som handler om piger og kvinder, der har forandret verden. Og selv om jeg både er blevet klogere og inspireret har jeg til tider savnet et dansk islæt. For vi både har og har haft piger og kvinder, der har udfordret deres samtid, roller og historien. Heldigvis udkom forfatteren Merete van den Berg sidste år med fagbogen 107 danske Pippi-piger, som netop giver 107 portrætter af danske piger og kvinder, der har været med til at ændre verden på den ene eller anden måde.

Hvert portræt består af et billede, et citat af eller om personen og en lille tekst, der beskriver hvordan personen har forandret verden. Portrætterne dækker både meget kendte kvinder såsom Tove Ditlevsen, Dronning Margrethe, Helle Thorning-Schmodt og Karen Blixen. Men der er også plads til mindre kendte som Karin Michaëlis, Franciska Clausen, Birgitte Thott og Hanna Adler. Bogen slutter af med en Pippi-kontrakt, hvor man kan skrive under på, at man vil lave noget, som man brænder for. Der er også mulighed for at indsætte billeder af ens egne heltinder.
Jeg synes, at der er en rigtig fin balance mellem de kendte og de mindre kendte kvinder. Der er også en stor brede i, hvad kvinder har beskæftiget sig med samt hvordan de har forandret verden, hvilket jeg igen synes er meget fedt. Og som viser at lige meget, hvor du kommer fra, kan du forandre verden (i større eller mindre skala), hvis du tør tage springet og forfølge dine drømme. Man kan i hvert fald ikke blive andet end inspireret, når man læser alle disse kvindeskæbner. Og det er kvindeskæbner på både godt og ondt og i medgang og modgang.

107 danske Pippi-piger skal ikke ses som en fuldstændig biografi om de enkle kvinder, men derimod snarere tjene som inspiration til at man selv undersøger disse fascinerende kvinder nærmere. Det synes jeg lykkes virkelig godt. Den vækkede min nysgerrighed til selv at gå på jagt i mange af disse enestående kvinders liv. Jeg synes at det er fantastisk, når en bog vækker min lyst til at lære mere.

107 danske Pippi-piger henvender sig til de 12-14 årige, men jeg vil sig at alle burde læse den. Det er en vigtig bog, der kaster lys over nogle af de inspirerende kvinder, som lever eller har levet i Danmark, og som har gjort en forskel på netop deres område. Flere bøger af den slags, tak.
107 danske Pippi-piger får min varmeste anbefaling og er en oplagt gaveidé til bogreolen.


4/5 stjerner

Titel: 107 danske Pippi-piger
Forfatter: Merete van den Berg
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: People's Press
Udgivet: 2019
ISBN: 9788770361293
Sideantal: 250

Ingen kommentarer:

Send en kommentar