Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 16. juni 2020

En af os dræber af Karen M. McManus

"Det er et år siden, Simon døde, og et år siden, at Bayview-firkløveret blev renset for alle anklager, og i tiden der er gået, har der ikke manglet nye sladderapps på Bayview High. Men ingen har kendt folks hemmeligheder lige så godt som Simon.
Indtil nu.
Denne gang er det ikke en app. Det er en leg. Sandhed eller konsekvens.
Phoebe er det første offer. Hvis du vælger ikke at lege med, afslører gamemasteren en hemmelighed. Og Phoebes er mørk.
Maeve er den næste, og hun burde vide bedre: Vælg altid 'konsekvens'.
Da det bliver Knox' tur, er konsekvenserne blevet dødelige.
Simon er væk, men nogen er fast besluttet på at føre hans arv videre. Og denne gang er der et helt nye spilleregler."




Jeg læste One of Us is Lying for to år siden, og det var en rigtig underholdende ya thriller. Ligeledes i 2018 hørte jeg Karen M. McManus på Bogforum fortælle lidt om hendes planer for en toer, så da En af os dræber udkom i januar i år var mine forventninger temmelig høje. Og de blev da også indfriet - det meste af vejen.

Der er gået et år siden Simon døde, og Bayview High School var på den anden side på grund af hans saftige sladder og tilsyneladende mord. Bayview-firkløveret bestående af Bronwyn, Nate, Addy og Cooper blev frikendt fra alle anklager, og der faldt nogenlunde ro på hele sagen.
Men det er kun indtil eleverne begynder at modtage beskeder fra en Ukendt, der vil lege Sandhed eller Konsekvens. Snart viser det sig dog at det bestemt ikke er en leg.

Denne gang følger vi Maeve (Bronwyns lillesøster), Phoebe og Knox, som skifter til at fortælle historien. De bliver alle involveret i Sandhed eller Konsekvens, der får personlige omkostninger for dem. Maeve bliver samtidig besat efter at finde ud af, hvem der står bag og hun får både inddraget bedsteven Knox og ny ven Phoebe.

I og med vi har et skifte i hovedpersoner, var jeg spændt på om hvor godt det ville virke. Om jeg ville finde dem lige så interessante som Bayview-firkløveret som vi fulgte i den første bog eller ej. Og ja, jeg synes at karakterne er ganske interessante. Det var selvfølgelig også rart at få et indblik i hvad karakterne fra den første bog laver nu.

Spændingsniveauet er i top det meste af vejen, og man gætter flittig med i hvem der står bag Sandhed eller Konsekvens og hvorfor. Det er en meget fængende roman, der er svær at ligge fra sig, når man først er kommet i gang.
Der er en del intriger (hvilket var meget fedt), men der er også rigtig mange sidehandlinger og bipersoner, som nogle gange fylder lidt for meget og som stjæler fokus fra hovedplottet.
Jeg kunne godt lide at den tog fat i hvordan det kan være at være ung i disse dage med mobning (både fysisk og digital), familieproblemer og -hemmeligheder, had, venskaber og forelskelse. Jeg synes at forfatteren rammer rigtig godt på disse punkter.

Og så kom slutningen eller nærmere bestemt det sidste kapitel, som jeg stadig ikke rigtig ved, hvad jeg synes om. Lige op til slutningen, synes jeg at det var en rigtig fed bog, og det synes som sådan at den stadig er, men der er noget, der skuer lidt for mig. Der kommer en stor afsløring, som jeg ikke vil nævne her på grund af spoilers. Jeg har ikke noget imod selve afsløringen, men mere noget imod, hvordan den bliver behandlet. Der kommer nemlig ikke nogle konsekvenser for den pågældende person, i hvert fald hører vi ikke om det, og det synes jeg er lidt misvisende, da hele Sandhed og Konsekvens startede på grund af en handling, som ikke fik nogle konsekvenser, for den person, der udførte den. Og det virker bare lidt forkert og den mister lidt på den morale, den forsøger at fortælle. Når det nu er sagt, er det stadig en god bog, og jeg vil helt klart anbefale den til dem, der gerne vil have nervepirrende roman med en overraskende slutning.

En af os dræber er en velskrevet ya thriller/krimi, hvor der er smæk på handlingen. Den er fuld af drama og herlige personligheder, som vil fange én ind i sit net.


3,5/5 stjerner

Titel: En af os dræber // Originaltitel: One of Us is Next
Forfatter: Karen M. McManus
Serie: En af os lyver #2
Originalsprog: engelsk // læst på dansk
Forlag: CarlsenPuls
Udgivet: 21. januar 2020 // oprindelig udgivet 7. januar 2020
ISBN: 9788711910313
Sideantal: 381

Ingen kommentarer:

Send en kommentar