Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 21. juli 2020

Dronningernes erindringer af Line Wenzel

"I sine 17 år har prinsesse Tella levet beskyttet på slottet sammen med sin mor dronning Leonora, men alt ændres da Melina, en udstødt adelig fra Leonoras fortid, dukker op og truer med at afsløre dronningernes hemmeligheder. Leonoras minder fra dengang er ofret i bytte for magien, og Tella bliver derfor tvunget ud på en rejse for at finde ud af hvilke hemmeligheder Melina kender til.

På vejen møder Tella flere af de magikere dronningeslægten benægter eksistensen af, og hun bliver konfronteret med generationers bedrag. Hun må kæmpe alt hvad hun har lært, for dronningernes hemmeligheder kan få vidtrækkende konsekvenser, og Melina vil gå langt for at skade Tellas familie."


Dronningernes erindringer af Line Wenzel er starten på en ny dansk fantasy serie. I romanen følger vi den 17 årige Tella, der er arving til Suniras trone. Sammen med sin mor dronning Leonora er hun de eneste, der kan udøve magi. Men magien er bestemt ikke gratis, for hver gang de bruger magi må de ofre et minde.
Til Tellas fødselsdagsfest dukker Melina op. Hendes familie er blevet udstødt fra de adelige kredse for år tilbage. Dengang var Melina tæt med dronning Leonora og kender derfor mange af hendes hemmeligheder, som hun nu truer med at afsløre, hvis hun ikke får sin vilje.
Nu må Tella drage ud i landet for at finde Dronningernes Erindringer.

Jeg var vild med det magisystem, som Line Wenzel har skabt, hvor magien hver gang har konsekvenser for den der udfører den. Hvor man mister noget af sig selv, for at opnå noget andet. Det gør at dem der udøver magi hver eneste gang, må overveje hvad de er villige til at miste. Det bliver vist flere gange i løbet af bogen, og nogle af konsekvenserne er altopslugende. Det er utrolig spændende at læse om og meget gennemført. Generelt kan jeg godt lide at magi enten har troværdige konsekvenser eller begrænsninger, og det må man sige at det er der her.

Tella var en karakter som jeg blev rigtig glad for jo længere vi kom i romanen. Hun har levet et utroligt beskyttet liv, og hun ved derfor ikke meget om livet udenfor slottet, og det får hende i problemer, da hun giver sig ud for at finde Dronningernes Erindringer. Men hun udvikler sig utrolig meget i løbet af rejsen, og ender som en virkelig sej og snarrådig karakter.
Jeg elsker også Tella og Dristans pingpong, drillerier og flirten.
I det hele taget synes jeg at alle karakterne (dem vi følger over længere tid) er interessante, og der var en del jeg havde som favoritter. Jeg vil dog sige, at Melina manglede noget. Hun blev lidt for karikeret nogle gange, og jeg savnede noget dybde ved hende.

Der er virkelig fart på handlingen, og der er både tid til at Tella kan blive klogere på sin magi, lære at fægte og få nye venner.  Men der dog var nogle steder, hvor jeg synes at handlingen gik lidt for hurtigt, men ellers var der et rigtig godt flow. Det er en spændende historie, der nok skal holde læseren fanget. Der er en del ubesvarede spørgsmål, men dem håber jeg vi får svar på senere i serien.

Dronningernes erindringer er en rigtig fin debut. Det er en meget velskrevet fantasyroman og jeg vil anbefale dem til alle, der har lyst til at læse noget dansk fantasy.
Jeg glæder mig i hvert fald til at læse videre i serien, hvor jeg håber vi får udfoldet universet og karakterne endnu mere. Jeg ved, at vi får Leonoras forhistorie i 2'eren, så det jeg spændt på.


4/5 stjerner

Titel: Dronningernes erindringer
Forfatter: Line Wenzel
Serie: Mindelandet #1
Sprog: dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 15. september 2019
ISBN: 9788758830988
Sideantal: 295

Ingen kommentarer:

Send en kommentar