Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 16. juli 2020

Livet – Illustreret af Lisa Aisato

"Ingen illustrerer menneskers drømme, frygt og håb som Lisa Aisato. I denne bog har hun samlet sine bedste illustrationer - både klassikere og helt nye - og skrevet en livsbekræftende tekst om det liv, som vi alle forsøger at mestre. Kærlighed, sorg, tvivl og stor glæde bliver skildret i Aisatos særegne stil, som rører os i vores inderste."



Jeg havde set forsiden af Livet - illustreret af Lisa Aisato på Instagram, men det var først, da jeg fik anbefalet bogen af kollega, at jeg rent faktisk fik den lånt hjem fra biblioteket. Hvor er jeg glad for, at jeg gjort det.
Livet - illustreret er en af de smukkeste bøger som jeg har læst. Samtidig er det også en utrolig rørende og livsbekræftende bog, der går lige i hjertekulen.

Bogen er inddelt i seks afsnit, der har overskrifterne Et barneliv, Et teenageliv, Dit eget liv, Et nyt liv, Et voksenliv og Et langt liv. Disse afsnit fører os igennem et levet liv, hvor vi starter med barndommen, for at tage videre til ungdomsperioden, dernæst voksenalderens forskellige faser og til sidst alderdommen. Vi kommer både forbi nostalgien i barndommen, ungdommens stærke følelser, voksenlivets bekymringer og alderdommens ensomhed. Alle livsfaserne bliver beskrevet på både godt og ondt. Det er de store følelser, der kommer i spil, når man læser bogen.

Lisa Aisatos illustrationer er utrolig farverige, fulde af liv og simpelthen bare vidunderlige. Jeg kunne stirre på mange af dem i uendelig lang tid. Der var også flere af dem, som jeg ville ønske, at jeg kunne tage ud og hænge på mine vægge. Hun illustrerer både de mere hverdagsagtige situationer, men også mere drømmeagtige scenarier bliver skildret.
Illustrationerne bliver bundet sammen med korte, men rammende sætninger. De er med til at skabe en rød tråd igennem bogen, men teksten kan ikke stå alene. De underbygger på det fineste vis, de stemninger som Lisa Aisato illustrerer.

Jeg vil anbefale Livet - illustreret til alle! Det er en helt igennem magisk bog. Den er både for børn og gamle og alle dem midtimellem. Den er også virkelig oplagt som en gave til en man holder af. Jeg skal i hvert fald på jagt efter et eksemplar.


5/5 stjerner

Titel: Livet – Illustreret // Originaltitel: Livet
Forfatter: Lisa Aisato
Serie: -
Originalsprog: norsk // læst på dansk
Forlag: Straarup & Co
Udgivet: 25. marts 2020 (denne udgave) // oprindelig udgivet oktober 2019
ISBN: 9788770186216
Sideantal: 190

Ingen kommentarer:

Send en kommentar