Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 18. juni 2020

En lykkelig slutning af Maren Uthaug

"Vi møder bedemanden Nicholas, som nedstammer fra syv generationer af bedemænd. Han er begyndt at opdage en ny side af sig selv. Nysgerrigt søger han tilbage i familiehistorien. Han kan ikke være den eneste, der har haft et problem med lig. Hvorfor tiltaler de ham pludselig sådan?"


I december 2018 læste jeg Hvor der er fugle, som var Maren Uthaugs anden romanudgivelse. Jeg havde ikke læst noget af hende før, men havde fået den anbefalet af en kollega, og selvom det ikke var en genre, jeg normalt læser meget i, var jeg interesseret. Jeg var fanget fra side 1 og læste romanen i et hug.
Jeg så derfor set frem til at læse Maren Uthaugs næste udgivelse, En lykkelig slutning, der udkom sidste år. Igen fik jeg anbefalet den af den samme kollega.
Denne her gang valgte jeg at høre den som lydbog på eReolen, og det kan bestemt anbefales, da oplæseren Thomas Jacob Clausen gør et rigtig godt job.

En lykkelig slutning er en slægtsfortælling, hvor vi følger syv generationer af bedemænd, der næsten alle hedder Christian, lige på nær Nicolas og hans mor. Nicolas er den syvende generation af bedemænd i familien. Det er igennem Nicolas at vi får slægtshistorien fortalt. Han har i sin tid selv fået den fortalt af hans morfar Christian 5. Roman veksler således mellem fortid og nutid og vi kommer igennem ca. 150-200 års slægtshistorie og kulturhistorie.

Nicolas har ikke fået slægtsnavnet Christian, hvilket leder ham til at tro, at han er noget særligt, og at han skiller sig ud fra de andre i slægten. Men det viser sig ikke at passe. For alle i familien, især de mandelig arvinger udvikler afvigende personligstræk af den ene eller anden art. Kvinderne slipper for det meste let hen over denne familieforbandelse, men det er kun fordi, de fleste ikke lever længe nok til at blive voksne. Denne afvigelse viser sig som en rød ring omkring iris. Vi kommer således både omkring medlidenhedsdrab, spøgelser, dyremishandling og nekrofili. Fælles for medlemmerne i familien er at de har en forholdsvis naturlig omgang med døden eller i hvert fald en trang til at tage sig af de døde.
Det kan til tider blive temmelig morbid, og roman er bestemt ikke for sarte sjæle. Men samtidig er den vanvittig fascinerende, og jeg kunne hele tiden lige snuppe et kapitel mere. Man tror, at det ikke kan blive vildere, men det kan det godt og det gør det. Der er virkelig nogle vilde scener indimellem, og Maren Uthaug er en så fantastisk fortæller, at man bliver fuldstændig opslugt af hendes ord.

Det kan tydeligt mærkes at der er lagt rigtig meget research arbejde i En lykkelig slutning. Vi kommer en tur rundt i København i 1800-tallet og frem og får et indblik i nogle af de store sygdomme, der har plaget verden som kolera, den spanske syge og polio. Vi kommer også tæt på forskellige traditioner, ritualer og overtro, der har været forbundet døden og begravelsen. Det er utrolig spændende læsning.

En lykkelig slutning er en original slægtsfortælling, hvor døden i alle dens facetter er i fokus. Det er virkelig en yderst fascinerende roman. Jeg er meget spændt på, hvilket emne Maren Uthaug springer på i sin næste bog.



4/5 stjerner

Titel: En lykkelig slutning
Forfatter: Maren Uthaug
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udgivet: 1. november 2019
ISBN: 9788711904039
Sideantal: 382

Ingen kommentarer:

Send en kommentar