Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 28. juni 2020

The Final Empire af Brandon Sanderson

"For a thousand years the ash fell. For a thousand years, the Skaa slaved in misery and lived in fear. For a thousand years, the Lord Ruler reigned with absolute power and ultimate terror, divinely invincible. Every attempted revolt has failed miserably.

Yet somehow hope survives. A new kind of uprising is being planned, one that depends on the cunning of a brilliant criminal mastermind and the courage of an unlikely heroine, a Skaa street urchin, who must learn to master Allomancy, the power of a mistborn."


Jeg har haft The Final Empire stående på bogreolen siden november 2013, og nu har jeg endelig fået den læst. Og hold nu op, hvor var den god!

Vi er i en verden, hvor det onde vandt for 1000 år siden. Det har ført til at Skaa folket lever som slaver og bliver undertrykt og misbrugt af de adelige. Imellem de adelige er der også magtkampe, hvor de mest magtfulde huse ønsker at bevare deres magt, og de mindre magtfulde huse ønsker at få mere magt og indflydelse. Over dem alle sidder the Lord Ruler, som alle frygter og som styrer landet med en hård hånd.
Siden the Lord Ruler tog magten for 1000 år siden har the Skaa forsøgt at gøre oprør, men de er altid blevet slået tilbage. Men nu er et nyt håb begyndt at spire.

The Final Empire er virkelig en fantastisk roman. Jeg blev helt opslugt af den. Den har både et spændende magisystem, venskaber, humor, intriger og et stort anlagt kup for at vælte den regerende magt.

Magisystemet bliver kaldet for Allomancy, og de der besidder denne form for magi kan brænde forskellige former for metaller og derved beherske forskellige kræfter. Det er for det meste de adelige, der har disse evner, men de dukker også op i Skaa folket. Typisk fordi en Skaa kvinde er blevet voldtaget af en af de adelige (og ikke slået ihjel bagefter, som ellers er normen). De fleste kan brænde et metal og derved besidde en bestem kraft og bliver derfor kaldt Misting, mens dem der kan brænde alle metallerne kaldes for Mistborn. Disse er sjældne.
Jeg synes, at det er et rigtig interessant magisystem. Jeg kunne godt lide at man kunne løbe tør for metaller, og derfor enten havde brug for at indtage nogle flere metaller eller vente på at kroppen opbyggede nye depoter. Det giver en rigtig spændende dynamik i blandt andet slåskampene, for hvem har mest metal tilbage og hvem forstår at bruge det bedst. Samtidig er det også meget anderledes fra andre magisystemer, jeg tidligere har læst om, og det synes jeg er fedt.

The Final Empire er også fuld af interessante karakterer. Vi følger hovedsagligt Vin, som er en ung teenager, der ikke har haft et nemt liv. Hun er hele sit korte liv igennem blevet svigtet af dem, der stod hendes nærmest, så foruden traumer bærer hun også rundt på en stor mistro til andre. Hun møder vores anden primære hovedperson Kelsier, der står i spidsen for Skaa oprøret. Han er en meget karismatisk personlighed, der ligeledes har gået nogle grumme ting igennem, men har bevaret en stor optimisme og et godt humør. Han opdager at Vin er en Mistborn, ligesom ham selv, og tager hende derfor under sine vinger. Sammen kommer de til at stå i spidsen for oprøret mod the Lord Ruler. Vi møder mange flere karakterer og jeg kunne især godt lide sammenspillet i kup gruppen. De var sgu en herlig flok.

Jeg tror, at det der holder mig tilbage fra at læse Brandon Sandersons bøger er, at de fleste er murstensromaner på 600+ sider. Og selvom jeg elsker at læse lange romaner, skal jeg altid lige give mig selv et ekstra mentalt skub for at komme i gang. Det burde bare ikke være nødvendigt, for efter at have læst et par stykker af hans bøger, ved jeg nu at hans skrivestil er utrolig let at komme ind i. Den er fængende og hans plots er medrivende.
Det samme gør sig gældende for The Final Empire, som er en af mine nye fantasy favoritter. Jeg glæder mig utrolig meget til at læse videre i serien, og jeg håber at de næste bøger kan opfylde mine høje forventninger.



5/5 stjerner

Titel: The Final Empire
Forfatter: Brandon Sanderson
Serie: Mistborn #1
Sprog: engelsk
Forlag: Gollancz
Udgivet: 1. oktober 2009 (denne udgave) // oprindelig udgivet 17. juli 2006
ISBN: 9780575089914
Sideantal: 647

2 kommentarer:

  1. Den har jeg også tænkt mig at læse hen over sommeren :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæd dig! Rigtig god læselyst :)

      Slet