Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 21. maj 2016

Demon in My View af Amelia Atwater-Rhodes

"Jessica isn't your average teenager. Though nobody at her high school knows it, she's a published author. Her vampire novel Tiger, Tiger has just come out under the pen name Ash Night. Jessica often wishes she felt as comfortable with her classmates as she does among the vampires and witches of her fiction. She has always been treated as an outsider at Ramsa High.
But two new students have just arrived in Ramsa, and both want Jessica's attention. She has no patience with overly friendly Caryn, but she's instantly drawn to handsome Alex, a cocky, mysterious boy who seems surprisingly familiar. If she didn't know better, she'd think Aubrey, the alluring villain from Tiger, Tiger had just sprung to life. That's impossible, of course; Aubrey is a figment of her imagination. Or is he?"


Jessica er en 17 årig teenager, der ikke kan vente med at blive færdig med High School. Hun har ingen venner, da de fleste på hendes alder skyer hende som pesten, og hun kan ikke kommunikere med hendes adoptivmor, Anne. Men Jessica lever et hemmeligt liv der gør at hun kan holde hverdagen ud. Hun skriver historier, og har faktisk fået udgivet en roman. Hun skriver om vampyrer, hekse og lignende. Hendes fiktive vampyrer virker mere virkelige for hende end de mennesker der omgåes hende. Jessica tror selvfølgelig ikke på vampyrer og hekse, men da en ny elev starter i hendes klasse minder han utrolig meget om Aubrey, en af hovedpersonerne fra hendes historier, og ikke mindst en meget gammel og magtfuld vampyr. Men vampyrer eksisterer jo ikke i virkeligheden...

Jeg bliver altid en smule nostalgisk, når jeg læser Demon in My View. Jeg læste den første gang i folkeskolen. Aubrey var en af mine første boglige forelskelser, og jeg kunne relaterer til Jessicas ønsker om at være forfatter, samt de perioder, hvor hun følte sig alene og ensom. Og hvilken teenager har ikke følt sig alene på et eller andet tidspunkt.
Men nu hvor jeg har genlæst den igen igen, synes jeg er den er lidt for kort. Jeg ville gerne have haft nogle flere sider, som historien kunne folde sig mere ud på, for jeg nyder virkelig dette univers og de personer, der befolker den. Jeg har altid elsket vampyrlitteratur, og Demon in My View var i den grad med til at styrke min passion for vampyrer. (Jeg har senere læst andre vampyromaner, som har ændret mig endnu mere som læser, og det elsker jeg dem for).

Jeg synes at Amelia Atwater-Rhodes skriver godt og stemningsfuldt, og selvom bogen ikke er særlig lang får hun fortalt en spændende historie.
Amelia Atwter-Rhodes bruger oftest et digt til at sætte stemningen for bogen, og det har hun også gjort i Demon in My View, hvor hun anvender digtet Alone af Edgar Allen Poe. (I In the Forest of the Night brugte hun digtet The Tyger af William Blake, som også er et af mine ynglings digte). Jeg synes at det fungere virkelig godt, og jeg kan godt lide at der er tænkt nøje over sammenhængende med digtene og historierne. Det tilføjer også en ekstra dimension til romanerne.

Jeg vil anbefale Demon in My View til alle der elsker en spændende vampyrhistorie, men som ikke har de mest blodige scener man kan finde i vampyrlitteraturen,


Demon in My View er anden bog i serien Den of Shadows. Alle bøger i denne serie kan læses uafhængigt af hinanden, da de hver især har forskellige hovedpersoner. Nogle af personerne går igen i bøgerne som biroller. Den første bog er In the Forest of the Night, og min anmeldelse af denne kan læses her.


4/5 stjerner

Demon in My View (Den of Shadows #2) af Amelia Atwater-Rhodes
Forlag: Delacorte Press
Udgivet: 2000
176 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar