Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 10. maj 2016

In the Forest of the Night af Amelia Atwater-Rhodes

"By day, Risika sleeps in shaded room in Concord, Massachusetts. By night, she hunts the streets of New York City. She is used to being alone. 
But someone is following Risika. He has left her a black rose, the same sort of rose that sealed her fate three hundred years ago. Three hundred years ago Risika had a family- a brother and a father who loved her. Three hundred years ago she was human. 
Now she is a vampire, a powerful one. But her past has come back to torment her."


Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har læst In the Forest of the Night. Jeg læste den første gang i folkeskolen på dansk samt dens efterfølger, som er de eneste to af Amelia Atwater-Rhodes' bøger, der er blevet oversat. Dette var en af grundene til at jeg begyndte at læse romaner på engelsk for jeg måtte simpelthen vide mere om det univers Amelia Atwater-Rhodes har skabt.

Den seneste gang jeg har læst In the Forest of the Night var til dette års Read-A-Thon, og den er stadig lige så god som jeg husker.
Vi følger vampyren Risika, der er lidt af en enspænder. Den eneste der rigtig betyder noget for hende er den sibiriske tiger, Tora, som hun besøger om natten i den zoologiske have, hvor Tora bliver holdt fanget. Risika blev gjort til vampyr mod sin vilje, og selv om hun nu har accepteret sin natur har det ikke været uden problemer. Hendes største problem i vampyrverden er Aubrey, der er en meget stærk vampyr (og lidt af en hunk ;)), og de to kan slet ikke enes, og det kommer til flere sammenstød mellem dem igennem årene. Samtidig er Risikas fortid som menneske begyndt at hjemsøge hende.

Som sagt er jeg ret glad for denne bog. Det er en letlæst lille sag, og den fortæller en spændende og fængende historie. Risika som hovedperson er let af holde af og ikke mindst relatere til. Hun er en enspænder, der ikke altid passer ind, og så har hun en tendens til tider at undervurdere sig selv og sine styrker. Men hun finder frem til dem til sidst, og acceptere den hun er, selvom om andre ikke kan.

Historien omfavner både Risikas nutid og fortid, hvor hun var menneske og hed Rachel. Man får et indblik i den familie hun havde, da hun var menneske, men også hendes modvillige forvandling til vampyr, og den kamp hun kæmpede med sig selv for at acceptere sin nye natur som rovdyr og dræber.

Jeg glæder mig til at læse mere af Amelia Atwater-Rhodes forfatterskab. Hendes forfatterskab tæller pt. 17 bøger. Jeg tror jeg har læst 4-5 af hendes bøger, men det er et stykke tid siden, så derfor vil jeg genopfriske min hukommelse ved at genlæse dem, men jeg vil også give mig i kast med de bøger jeg ikke har læst. Amelia Atwater-Rhodes har foruden vampyrer skrevet om både shapeshifters og hekse. 
Fun fact: Amelia Atwater-Rhodes skrev In the Forest of the Night, da hun bare var 13 år gammel!



4/5 stjerner

In the Forest of the Night (Den of Shadows #1) af Amelia Atwater-Rhodes
Forlag: Laurel Leaf
Udgivet: 2000 (denne udgave) / oprindelig udgivet 1999
147 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar