Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 26. september 2017

Kalamit af Brandon Sanderson

"Fortropperne er splittede. Siden sejren over Regalia i Babilar, og den konsekvens sejren havde, har David og de andre Fortropper levet i skjul. Den eneste måde at bekæmpe de episke på er ved hjælp af andre episke. David har opdaget sandheden bag de episkes svaghed, og Fortropperne gør sig nu klar til at stå over for deres største udfordring nogensinde. De vil bekæmpe mørket i de episke og dræbe den mægtigste af dem alle. Men for at gøre det kræver det hjælpen fra én særlig episk – og han befinder sig i saltbyen Ildithia, det gamle Atlanta."


[*Sponsoreret* Denne bog er et anmeldereksemplar fra Dreamlitt]

Kalamit er afslutningen på serien om Fortropperne. De tidligere bøger er StålhjerteMitose (novelle) og Ildkamp.


I Ildkamp efterlod vi vores kære Fortropper med David i spidsen i lidt af en knibe. I Kalamit har de ikke just fået det nemmere, nok snarere tværtimod, men for at bekæmpe de onde episke en gang for alle, må de slå sig sammen med en meget speciel episk. Det er ikke alle på holdet, der er særlig glad for den beslutning, ej eller er bliver det en særlig let opgave at løse.

Universet er stadig fedt at læse om og denne gang kommer vi til byen Ildithia, som også bliver kaldt saltbyen, fordi den er bygget af salt. Den bliver løbende brudt ned blot for at blive bygget op igen, og således kan den bevæge sig frem. Det betyder derfor også at Fortropperne samt byens beboere ofte må flytte bolig. Det er med til at fastholde spændingen, for man er aldrig helt sikker på, hvad der sker omkring det næste hjørne.

Jeg er lidt i syv sind over denne bog. For det første var det en virkelig god følelse at endelig sidde med denne bog i hånden, for jeg har virkelig holdt af de andre bøger i serien. På den anden side er det også lidt en bittersød følelse, da Kalamit er afslutningen - den endelig kamp, den endegyldige afgørelse. Der kommer ikke flere bøger i dette spændende univers (skal tages med forbehold, da forfattere jo kan skifte mening, men som det ser ud nu er det slut).

At afslutte en god serie, som der er høje forventninger til (det havde jeg i hvert fald til Kalamit) kan være meget svært at få til at gå op i en højere enhed. Og jeg synes desværre ikke at Sanderson kommer helt i mål med det. Jeg havde som sagt (meget) høje forventninger til denne bog og det episke afslutning. Nu vil jeg ikke sige, hvordan historien slutter, men jeg var skuffet over nogle af de svar vi fik. De var på en måde for letkøbte og levede slet ikke op til hverken Stålhjertes eller Ildkamps niveau. Det var som om Sanderson tabte pusten her til sidst, og Kalamit havde mistet glimtet i øjet, som de andre bøger havde.

Når dette nu er sagt kunne jeg godt lide resten af bogen. Der var en fin veksling mellem kampscener og de mere rolige øjeblikke. De episke var stadig seje selvom de var onde, og sammenspillet mellem Fortropperne var rigtig god.
Så selvom jeg ikke helt synes at Kalamit(s slutning) når Stålhjerte og Ildkamps høje niveau, er jeg glad for at have fået den læst.


3/5 stjerner

Titel: Kalamit / Originaltitel: Calamity
Forfatter: Brandon Sanderson
Serie: Fortropperne #3
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Dreamlitt
Udgivet: 23. marts 2017 (denne udgave) / oprindelig udgivet 16. februar 2016
ISBN: 9788771712575
Sideantal: 424

Ingen kommentarer:

Send en kommentar