Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 3. november 2018

Age of X - hjemvendt af Richelle Mead

"Efter fire år i eksil hentes Justin March hjem til RUNA, Republic of United America, for at hjælpe med at opklare en række mystiske mord. Elitesoldaten, Mae Korskinen, er sat til at passe på Justin, men det er ikke nemt at passe på en mand der ikke passer på sig selv.
I starten af det 21. århundrede blev halvdelen af jordens befolkning dræbt af Mefistofeles-virussen, inden det lykkes at finde en vaccine. Nu er RUNA dannet af Canada og dele af Nordamerika, det mest stabile land i verden."


Ud fra bagsideteksten lyder denne bog, som en jeg ville finde rigtig interessant. En dødelig virus, der har udslettet en stor del af menneskeheden, hvorefter de overlevende bygger et nyt samfund op igen, som selvfølelig ikke ligner det gamle. Der er derimod store spændinger mellem de regerende magter og alle religioner bliver anset som farlige og bliver derfor overvåget.
 Desværre kom jeg bare aldrig rigtig til at synes om hverken historien, universet eller karakterne, og så er der bare ikke så meget tilbage.

Vi følger de to hovedpersoner som er Mae Koskinen, som er en form for supersoldat, og Justin March, som er en servitor, der undersøger religiøse sekter m.m. Justin er desuden blevet udvist fra RUNA og der er han ret bitter over det. Da der sker nogle okkulte mord bliver han hentet tilbage til RUNA for at opklare dem.
Mae virker til at være en interessant karakter i starten, desværre synes jeg hun rimelig hurtig bliver ret kedelig og intetsigende. Jeg havde regnet med en stærk og hårdtslående karakter, men det var ikke det jeg fik.
Justin er en fordrukken, selvglad mand, hvis eneste interessante træk er, at han hører ravne der taler til ham inde i hovedet. Mae og Justin går i seng med hinanden omkring 5 minutter efter de har mødt hinanden og uden de kender hinandens sande identiteter. Sexscenen er virkelig akavet beskrevet, og heller ikke særlig sexet, og de bruger resten af bogen på at lade som det ikke er sket.

Jeg synes at de okkulte mord og Justins ravne var spændende, men desværre går der virkelig lang tid, før handlingen kommer i gang og det bliver interessant. Nu vil jeg også lige fremhæve at det danske forlag af en eller anden grund har valgt at dele én bog op i tre bøger. Det ødelægger så meget flowet i bogen for mig. Jeg har nemlig andre forventninger til flowet i en kort bog end i en lang bog. Jeg kunne have levet med at en bog på 500 sider, var lidt langsomt i optrækket, men når det er en kort bog, og der ikke sker noget på de første 150 sider, ja så er det ikke godt for min læseoplevelse. Det er helt sikkert noget psykologisk. der spiller ind her, men det ødelagde altså min læseoplevelse, og mindskede min lyst til at læse videre.

Forfatteren har også valgt at holde rigtig mange oplysninger om den verden vi befinder os i tilbage for læseren. Det er til tider meget forvirrende og jeg vil derfor anbefale at man læser ordforklaringen bagerst i bogen før man går i gang med selve historien. Det kan i hvert fald give nogle svar på nogle af de spørgsmål man sidder med. Dette er igen noget der ødelægger flowet i bogen for mig, simpelthen fordi jeg ikke altid ved, hvad nogle af de ord og forkortninger jeg læser betyder. Det er ikke så smart, når man bare vil fordybe sig i en historie.

Nu skal det hele ikke bare være kritik, for jeg synes stadig at præmissen med en dødelig virus, en genmanipuleret befolkning, okkulte mord og gamle guder er spændende, og jeg ville gerne have elsket denne bog for disse emner, men det kan jeg bare ikke. Bogen var virkelig ikke noget for mig, men jeg er sikker på at der er andre der vil læse den og holde af den. Jeg havde lånt de næste par bøger (del 2 og del 3 af bog 1) fra biblioteket, da jeg havde planer om at læse dem, men efter at have tænkt lidt over det, har jeg bare ikke længere lyst til det. Jeg har så mange andre bøger, jeg hellere vil læse og som jeg er sikker på, at jeg vil holde mere af end jeg holdt af Age of X - hjemvendt.


1/5 stjerner

Titel: Age of X - hjemvendt / Originaltitel: Gameboard of the Gods
Forfatter: Richelle Mead
Serie: Age of X #1
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 201 (denne udgave) / oprindelig udgivet 2013
ISBN: 9788758819075
Sideantal: 264

Ingen kommentarer:

Send en kommentar