Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 11. oktober 2018

Den halves arv af Julie M. Day

"Da Grace stifter bekendtskab med en mærkværdig skriftrulle, og der samtidig kommer en fremmed mand til byen, er hun ikke i tvivl – den fremmede vil hende noget, og det er ikke nødvendigvis noget godt.

Inden længe bliver Grace hvirvlet ind i en ældgammel fejde mellem godt og ondt. Hun er stærkt ønsket af nogen i det fremmede og magiske land, Trafallas, mens andre helst ser hende forsvinde. Hvem er de gode, og hvem er de onde, og hvem af dem kan Grace stole på?"


[Anmeldereksemplar fra Leatherbound]

Grace er en ung kvinde, der bor sammen med sin faster i en lille amerikansk by. Hun kender ikke rigtig sine forældre, men lever et stille og roligt liv med fasteren. Til dagligt arbejder hun i den lokale boghandel. En dag dukker der en mærkelig skriftrulle op, skrevet på et fremmedet sprog. Grace bliver mere og mere betaget af skriftrullen og ønsker at afkode den. Samtidig dukker der en mystisk mand op, som også virker meget interesseret i Grace, men ikke på nogen god måde.

Den halves arv foregår til dels i et velkendt og realistisk miljø (en lille by i Amerika) og til dels i et magisk land ved navn Trafallas, som er befolket af elvere. Begge miljøer er beskrevet levende og troværdigt. Da Grace kommer til Trafallas begynder hun lige så stille at lære mere om elvernes historie, men også om den nye verden hun befinder sig og de mærkelige væsner, der lever der. Julie M. Day har lagt et stort arbejde i at gøre Trafallas troværdigt, og det kan jeg rigtig godt lide. For mig betyder det rigtig meget, at jeg tror på universet og kan leve mig ind i det. Derfor var jeg også rigtig glad for, da Grace skulle lære om livet i Trafallas, for samtidig med at hun blev klogere på den nye verden, blev jeg det også. Der er fokus på detaljerne og selvom det i visse sammenhænge kan blive for meget, synes jeg ikke at det blev det i Den halves arv. Tværtimod. Jeg ville gerne vide endnu mere om Trafallas og de væsner gode som onde, der befolker landet. Jeg krydser derfor fingre for, at jeg får mere at vide i de næste bind.

Tempoet i bogen er forholdsvis langsomt, og nogle gange går det dog lidt for langsomt efter min mening, men det retter sig heldigvis hurtigt op igen. Det er altså ikke en bog, hvor der er fart over feltet fra side et. Derimod er der tid til at få bygget både handlingen og karakterne op, så der kommer kød på begge dele. Jeg håber dog lidt på at tempoet går en anelse hurtigere i toeren, hvor jeg kender mange af karakterne og verdenen.
Den halves arv er yderst velskrevet og beskrivelserne er så levende at det næsten er som at være der selv. Jeg elskede som sagt de mange detaljerede beskrivelser af miljøet, dyrene, elverne samt deres skikke og kultur. Dog vil jeg sige at der er et overforbrug, nærmest misbrug, af udråbstegn igennem hele bogen. Det irriterende min læsning, da udråbtegn er noget man skal være varsom med at bruge efter min mening.

Jeg har ikke gået så dybt ind i selve handlingen i bogen og i den forlængelse min egen mening om, for det synes jeg selv man skal opleve. Jeg vil dog lige komme ind på en enkelt ting, og det er kærlighedshistorien, som finder sted samtidig med at handlingsplottet skrider fremad. Jeg var personligt ikke så vild med kærlighedshistorien, og det er ikke fordi, den er dårlig skrevet, for det er den bestemt ikke. Det er mere fordi at den pågældende mand startede med at holde sig på afstand af Grace og virke uinteresserede og afvisende for derefter at være sød og alt for overbeskyttende til sidst. Lige netop den kærlighedskliché er jeg ved at være en smule træt af og det plottet kunne sagtnes have været foruden.

Den halves arv er første bind i en ny dansk trilogi om elvere og magi. Så hvis du elsker fantasy, kan jeg på det varmeste anbefale dig denne bog. Jeg skal helt sikkert læse videre, især efter den onde, onde cliffhanger i Den halves arv.



4/5 stjerner

Titel: Den halves arv
Forfatter: Julie M. Day
Serie: Grænsen til Trafallas #1
Sprog: dansk
Forlag: Skriveforlaget
Udgivet: 17. august 2017
ISBN: 9788793525382
Sideantal: 466

Ingen kommentarer:

Send en kommentar