Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 10. april 2018

Final Girls af Riley Sager

"Quincy Carpenter prøver bare på at leve et helt normalt newyorkerliv med sin kæreste, Jeff, og sin bageblog, Quincy's Sweets. Men det er svært, når fortiden bliver ved med at indhente hende. Som den eneste overlevende efter en blodig massakre i skovhytten Pine Cottage for ti år siden bærer Quincy nemlig rundt på en uafrystelig identitet som 'Final Girl'. En titel, medierne har tildelt hende, tillige med to andre kvinder, Lisa og Samantha, der hver især var eneste overlevende i lignende mordsager.

For Quincy, der bare gerne vil videre med sit liv, er det et ufrivilligt skæbnefællesskab, og de tre Final Girls har derfor heller aldrig mødt hinanden. Men da Lisa en dag bliver fundet død i sit hus, genoplives gamle traumer og spørgsmål i Quincy. Hvad var det egentlig, der skete dengang i Pine Cottage? Og hvorfor var hun den eneste, der overlevede? Et sort hul i Quincys hukommelse har i mange år skjult den fulde, grumme sandhed, men nu banker virkeligheden på døren."


[Final Girls er et anmeldereksemplar fra Turbine]

Quincy Carpenter er en Final Girl. For ti år siden var hun den eneste overlevende efter en meget blodig massakre i Pine Cottage. Det er en titel som medierne har givet hende efter den frygtelige nat. Men hun er ikke den eneste Final Girl. De andre kvinder, Lisa og Samantha, har også den tvivlsomme ære at kunne kaste sig for Final Girls. 
Quincy kan ikke huske noget fra den frygtlige nat. Hun har fortrængt de frygtelige hændelser, og er egentlig meget tilfreds med at lade fortiden fortabe sig i glemslens tåger og koncentrere sig om at klare den skræmmende nutid. Men desværre er det ikke alle der har det på samme måde, og de skyr ingen midler til at rippe op i de gamle sår.

Jeg kendte intet til denne bog, før den dumpede ind i min postkasse, som en overraskelse fra Forlaget Turbine. Derimod kender jeg ganske godt til begrebet Final Girl, der har sine rødder fra gyserfilm, især slasher filmene. Termen henvender sig til den sidste kvinde/pige der er i live og som konfronterer morderen. Derudover anbefaler Stephen King den, så selvfølgelig blev min interesse straks vakt. 

Ouincy er vores hovedperson, og vi får både et indblik i hendes nutid, samt hvad der egentlig skete i Pine Cottage for 10 år siden. Fortiden bliver fortalt som en tredje persons fortæller, mens nutiden er en første persons fortæller, og det skift mellem de to fortællere og de to tider, fungere bare rigtig godt, når man ved at Quincy ikke kan huske, hvad der skete i Pine Cottage. Så mens Quincy langsomt begynder at huske mere og mere, får man som læser den samme viden.
Jeg kunne rigtig godt lide at man også lærer Quincy at kende som en person, der virkelig kæmper for at komme videre med sit liv. Hun brænder virkelig for sin bageblog, Quincy's Sweets, som giver et strejf af hverdagsfølelse, selvfølgelig blandet med den krybende uhygge og mistænksomhed, der bliver mere og mere udtalt, jo mere historien udfolder sig. Jeg var ikke så vild med Jeff, Quincys kæreste. Han var lidt af en tør kiks. Til gengæld synes jeg Lisa var en meget interessant karakter.

Final Girls var en bog, der fik mig til at gætte og spekulere på, hvad der virkeligt skete den nat i Pine Cottage. Det var en bog, som jeg synes var virkelig spændende og godt fortalt. Jeg gættede et par af plot twistene undervejs, men det påvirkede ikke min læseoplevelse på nogen negativ måde. Snare tværtimod vil jeg sige.

Hvis du leder efter en spændende thriller, vil jeg gerne anbefale Final Girls. Jeg var i hvert fald ganske godt underholdt hele vejen igennem, og det er jo bare rigtig dejligt, når det sker. Der er god underholdning til et par timer.


4/5 stjerner

Titel: Final Girls / Originaltitel: Final Girls
Forfatter: Riley Sager
Serie: -
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Turbine
Udgivet: 25. oktober 2017 (denne udgave) / oprindelig udgivet 11. juli 2017
ISBN: 9788740613384
Sideantal: 444

søndag den 8. april 2018

George af Alex Gino

"Når folk ser George, tror de, at de ser en dreng. Men George ved, at hun ikke er en dreng. Hun er en pige. George tror, at hun må holde det hemmeligt for altid. I 4. klasse skal hun være med til at opføre Charlottes tryllespind, og George vil virkelig, virkelig, VIRKELIG gerne spille Charlotte. Men læreren siger, at det overhovedet ikke kan lade sig gøre. Hun er jo en dreng. Sammen med sin bedste veninde lægger George en plan. Hvis planen lykkes, skal hun ikke bare spille Charlotte – hendes familie og resten af skolen vil endelig forstå, hvem hun egentlig er."


På ydersiden ser George ud som en dreng, men indeni er hun en pige, og det har hun altid været. Desværre er det kun George, der ved det. Men hun vil så gerne vise andre, hvem hun virkelig er, men det er svært når kun ser ens yderside. Heldigvis har hun en bedsteveninde i Kelly, og da deres klasse skal opføre Charlottes tryllespind, brænder George for at komme til at spille edderkoppen Charlotte, som er en af hendes litterære heltinder. Derudover håber George også, at hvis hun får lov til at spille Charlotte, at andre så endelig vil se hende, som den pige hun er.

Man kan ikke andet end at holde af George, som er en meget sød person (måske for sød til tider?). Jeg synes det var meget interessant at læse om hendes overvejelser og kvaler med at fortælle sandheden til hendes bedsteveninde og ikke mindst moren og broren. Jeg kunne bedst lide anden halvdel af bogen, da jeg synes at den første del var en lille smule langsomt og langtrukken i det. Anden halvdel var helt klart min favorit og der hvor min opmærksomhed var mest fanget.

George er letlæst lille roman med meget på hjerte. Desværre blev Georges fortælling ikke hos mig så længe som jeg kunne have håbet. Jeg nød fortællingen mens jeg læste den, men den har ikke efterladt det indtryk på mig, som jeg havde håbet at den ville.

George er en sød og vigtig lille fortælling om et emne, der endnu ikke findes nok børnelitteratur om. Men mon ikke det snart vil ændre sig. Det håber jeg i hvert fald.


3/5 stjerner

Titel: George
Forfatter: Alex Gino
Serie: -
Orginalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 1. august 2016  (denne udgave) / oprindelig udgivet 25. august 2015
ISBN: 9788771651522
Sideantal: 202

torsdag den 5. april 2018

Diali af Charlotte Fischer

"Roneoak er navnet på det samfund, Cawi og Dahlia kender, og lever i. Roneoak ligger ved kysten. Det sidste sted for mennesket.
I Roneoak forsøger Cawi og Dahlia at opretholde en tilværelse. Der er mangel på alt. Og fremtiden er usikker.
Cawi fornemmer, at en altødelæggende trussel mod Roneoak er nært forestående. Cawi er overbevist om, at der findes mennesker på den anden side af bjergene. Derfor begiver Cawi og Dahlia sig ud på en rejse, som ændrer deres liv for altid."


[Diali er et anmeldereksemplar fra Facet]

I Diali følger vi de to unge mennesker Dahlia og Cawi. De bor i det lille samfund Roneoak, der ligger ved kysten. Forskellige vejrfænomener er en konstant trussel mod deres liv, men folk arbejder eller går i skole og forsøger at opretholde en normal hverdag. Indtil katastrofen en dag indtræffer og Dahlias og Cawis liv ændres for altid. De er nu nødt til at begive sig ud på en farefuld rejse for at finde andre mennesker.

Da jeg læste bogens bagsidetekst troede jeg, at jeg skulle i gang med en dystopisk fortælling om at overleve i en verden, hvor vejret er totalt utilregnelig. Og det utilregnelige vejr og det dystopiske islæt er da også med, men det spiller bare en væsentlig mindre rolle end jeg lige havde regnet med. I stedet er det Dahlia og Cawis skiftende forhold, der fylder siderne ud. Det skulle jeg så lige vende mig til, netop fordi jeg havde forventet noget andet, men sådan kan bøger jo overraske én.

Jeg kunne rigtig godt lide Dahlias udvikling. Hun starter ud med at opføre sig som lidt af en snobbet kælling over for alle, der ikke lige hører til inderkredsen. Men efter katastrofen og i hendes kamp for overlevelse og for at få et normalt liv igen ændre hun sig fra at være en forkælet teenager til en ung kvinde med et stort hjerte. Jeg er bestemt ikke enig i alle de beslutninger hun tager i løbet af bogen, men jeg er glad for at hun udvikler sig.

Cawis opførelse var jeg derimod ikke særlig vild med. Han opfører sig forfærdelig over for Dahlia flere gange. Og jeg ved godt at han højst sandsynligt lider af PTSD efter katastrofen, men den holder altså ikke i længden. Til gengæld var sjælevander-delen mega spændende. Mere af det i de næste bøger - tak!

Diali er en letlæst fortælling, men det gik dog lidt for hurtigt indimellem efter min smag. Vi skiftes til at følge Dahlia og Cawi, og det er med til at give et godt indblik i deres tanker og reaktioner. Også selvom jeg ikke altid brød mig om deres beslutninger.

Diali er en fin debut og jeg glæder mig til at læse videre. Der var nogle ting, som jeg ikke var så glad for, men der var også mange ting som var rigtig spændende. Så det opvejer jo hinanden.
Jeg håber, vi kommer til at opleve endnu mere om vejrfænomener, som er gået amok i de næste to bøger. I Diali skabte det nemlig en dejlig uhyggelig atmosfære. Og så glæder jeg mig rigtig meget til at finde ud af endnu mere om hvad det vil sige at være sjælevander.



3/5 stjerner

Titel: Diali
Forfatter: Charlotte Fischer
Serie: Sjælevandrer #1
Sprog: dansk
Forlag: Facet
Udgivet: 8. september 2017
ISBN: 9788793456198
Sideantal: 316

tirsdag den 3. april 2018

Marts 2018



Marts var en lidt sjov måned. Den startede med sne, kulde og blæst og endte med solskin og blå himmel. Jeg er ved at være træt af sne og kulde, så håber at varmen og foråret snart kommer og ikke mindst har planer om at blive. Jeg har også købt en del blomster, som jeg også gerne skulle have plantet i haven, når vejret tillader det.
I marts har der været mere arbejde på huset. Jeg har fået min nye sofa og lænestol, og jeg har endelig fået nogle af mine bøger tilbage i reolerne. Det bliver ikke deres endelige opstilling, men kun indtil jeg bliver færdig med biblioteket. Og det er nu rart at få nogle af dem væk fra stuen, så føles den ikke så overfyldt.
Jeg deltog desuden i #becausedragonsRAT og så var jeg et smut forbi Krimimessen.

I marts fik jeg læst 16 bøger, hvoraf hele 10 af dem blev hørt som lydbøger. Jeg tror, det er første gang at jeg har hørt flere lydbøger end jeg har læst papirbøger. Men det hænger jo også meget godt sammen med at jeg har arbejdet en del på mit hus. Så er det altså rart med en lydbog i ørerne. I alt blev det til 5.147 sider. Hele 25 nye bøger fik jeg anskaffet i marts.

Af min marts TBR fik jeg læst 0 bøger, så derfor er min april TBR også derefter.

Marts' korteste bøger var bind 3 og 4 af Steen & Stoffer på hver 48 sider.

Marts' længste bog var Harry Potter and the Order of the Phoenix på hele 766 sider.

Marts' bedste læseoplevelse var A Court of Thorns and Roses og Into the Drowning Deep. Det var så dejligt at besøge disse to vidt forskellige universer igen. Jeg vil også lige nævne Harry Potter som jo er altid god, især når den bliver læst højt at Stephen Fry.

Jeg havde ikke rigtig nogle dårlige læseoplevelser i marts, så det er jo kun dejligt. Marts bød heller ikke på de store overraskelser, men det er også okay, for de fleste af mine læseoplevelser var enten gode eller rigtig gode.

I april forsætter jeg arbejdet på huset. På arbejdet sker der også en del i starten af april. Vi skal nemlig åbne et Star Wars bibliotek i biblioteket, så det er jeg sikker på bliver rigtig spændende, og der kommer til at ske rigtig mange ting. (Læs mere her).
I slutningen af april er det atter blevet tid til Dewey's 24 Hour Readathon, og jeg regner stærkt med at deltage igen. Jeg er faktisk allerede så småt gået i gang med at planlægge, hvad jeg skal læse. Jeg glæder mig allerede vildt meget.


Læste bøger:
J.K. Rowling: Harry Potter and the Order of the Phoenix (lydbog)
Alex Gino: George (lydbog)
J.K. Rowling: Harry Potter and the Half-Blood Prince (lydbog)
Kiera Cass: The Siren  (lydbog)
Rin Chupeco: The Bone Witch (The Bone Witch #1) (lydbog)
Charlotte Fischer: Diali (Sjælevandrer #1)
Kiersten White: And I Darken (The Conqueror's Saga #1) (lydbog)
Dennis Jürgensen: Balladen om den forsvundne mumie (Freddy-serien #1) (lydbog)
Dennis Jürgensen: Løbende tjener (Roland Triel #1) (lydbog)
Dennis Jürgensen: Brædder til Draculas kiste (Freddy-serien #2) (lydbog)
Mira Grant: Into the Drowning Deep (Rolling in the Deep #1)
Dennis Jürgensen: Bøvsedragernes hemmelighed (Freddy-serien #3) (lydbog)
Caroline Ørsum: Wiki over Miss Elises elendige liv
Bill Watterson: ... bare for sjov (Steen & Stoffer #3)
Bill Watterson: Hovsa! (Steen & Stoffer #4)
Sarah J. Maas: A Court of Thorns and Roses (A Court of Thorns and Roses #1)

søndag den 1. april 2018

Læseliste for april 2018 - TBR #4


marts måned TBR gik helt fantastisk - jeg fik nemlig læst ingen af de fire bøger jeg havde sat mig for. Til gengæld fik jeg læst en del andre, så det udligner vel hinanden.

Så derfor er min TBR for april virkelig ambitiøs....

Jeg har nemlig kun en bog på min liste i denne måned. Dels fordi jeg synes det er rent sjov at udvælge en måneds TBR, og dels vil jeg jo også gerne læse de bøger jeg udvælger. Og jeg må indse at det får jeg bare ikke altid lige gjort, hvis jeg har valgt for mange bøger eller har for travlt i løbet af måneden. Derfor forsøger jeg at tage presset lidt af ved at have en lille TBR for april måned.
Desuden finder Dewey's 24 Hour Readathon også sted sidst på måneden, og jeg er faktisk allerede i gang med at udvælge en tbr til readathon'et selvom det måske er lidt tidligt. 

Den bog jeg håber på at få læst i løbet af måneden, er en bog, jeg længe gerne har villet læse, og som jeg også har hørt meget godt om. Det er nemlig A Darker Shade of Magic af V.E. Schwab. 
Så jeg forventer et episk fantasy eventyr, der skal fylde nogle af mine mere stille aprildage. 
Og hvem ved, måske får jeg også læst de to andre bøger i trilogien?