"Noget gemmer sig i kælderen under huset hvor Timmy bor. Kun den lille dreng har opdaget det. og kun han ved hvad det er. Om natten når faren og moren og lillesøsteren sover trygt i deres senge, ligger Timmy vågen i sit værelse og venter. Han hører lyde nedenunder. Sømmene i trappetrinene skriger under en stor vægt. Kælderdøren bliver åbnet. Tunge skridt slæber sig gennem entreen. Monsteret tramper op ad trappen til første sal og nærmer sig Timmys dør. Den går op. Timmy gemmer sig skrækslagen under dynen. Monsteret kommer hen til hans seng og bøjer sig ind over ham... (fra bogens bagside)."
I Monsteret i kælderen følger vi den lille dreng Timmy, der bestemt ikke har det let. Han har nemlig flere plageånder, der ikke gør livet let for han. De to værste er monsteret som bor i kælderen, som har udnævnt Timmy til sin dyrepasser, og vil hele tiden have frisk kød. Og det kød skal Timmy skaffe. Den anden plageånd er Evald som er skolens bølle, og som er efter alle, men især Timmy, fordi Timmy er anderledes og mærkelig i forhold til de andre børn. Samtidig begynder folk at forsvinde sporløst, så en politimand bliver sat på sagen, og vil meget gerne tale med Timmys forældre.
Jeg har ikke længere tal på hvor mange gange jeg har læst Monsteret i kælderen eller hørt den som lydbog. Det er en bog jeg vender tilbage til igen og igen, dels fordi jeg har mange nostalgiske følelser for den, men også når jeg ikke lige ved hvilken bog skal jeg gå i gang med kl. 23 om aften, men jeg skal bare have noget at læse i før jeg falder i søvn, kan jeg godt finde på at tage den ned fra hylden.
Romanen er spændende, letlæst og siderne vender sig selv. Dennis Jürgensen kan bare det med at skrive fængende og interessante historier, for selvom Monsteret i kælderen kan betegnes som en børnebog, kan en voksen med hang til et godt gys sagtens læse den.
Monsteret i kælderen er sammen med bøgerne Tingen i cellen, Uhyret i brønden og Dæmonen i hælene, der alle skrevet af Dennis Jürgensen, en del af designserien Black Horror. Bøgerne er alle selvstændige romaner, og er derfor ikke en traditionelt serie. De"hænger" kun sammen ved designmæssigt at have det samme udtryk, og ved alle samme at omhandle det overnaturlige og uhyggelige.
Jeg kan klart anbefale Monsteret i kælderen til alle der elsker et godt gys, og personligt synes jeg at Dennis Jürgensen er bedst, når han skriver gys og horror. Jeg håber han snart vender tilbage til genren ellers må jeg jo bare genlæse de gamle klassikere :)
4/5 stjerner
Monsteret i kælderen af Dennis Jürgensen
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2010 (denne udgave) / oprindeligt udgivet i 1993
107 sider
Velkommen
Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.
tirsdag den 1. marts 2016
mandag den 29. februar 2016
Februar 2016
Februar var en måned der forsvandt meget hurtigt eller sådan føles det i hvert fald. Jeg var i biografen to gange. Den første film jeg så var Tale of Tales, som var en interessant blanding af eventyr og fantasy, der var flot filmet, men havde en lidt rodet historie, der stak i alt for mange retninger. Den anden film så jeg sammen med Iben og det var Deadpool, og hold da op var det en fed film! Nok den bedste (anti)superheltefilm jeg nogensinde har set :)
Jeg var også til udsalg i Arnold Busck. Jeg synes det var et bedre udvalg i år end de sidste par år, som derfor også resulterede i nogle bogkøb.
Jeg fejrede også min Bedstemors 85 års fødselsdag sammen med resten af familien. Det var en hyggelig aften. Min ene onkel holdt også fødselsdag, og det var også en rigtig fin aften.
Min far og en anden onkel kom forbi en lørdag formiddag for at hænge gardiner og lamper op i min lejlighed. Sådanne små ting har gjort en store forskel.
Jeg var sidst i måneden også til et foredrag med forfatteren LG Jensen på min arbejdsplads, og det var et super godt fordrag fra en meget god formilder.
I februar læste jeg 17 bøger, hvoraf 3 blev hørt som lydbøger, og det er jeg meget stolt over, fordi jeg ikke har følt at jeg har haft tid til at fordybe mig i min læsning overhovedet. Men det må jeg jo på en eller anden måde have haft alligevel.
Jeg har også købt en meget pæn stak bøger i februar via bl.a. udsalg i Arnold Busck, udsalg på The Folio Societys hjemmeside (hvor jeg ikke har modtaget alle bøger endnu, så de bliver talt med i marts måned opsamling) samt Saxo.
Februars bedste læseoplevelse:
Jeg har haft flere gode læseoplevelser i februar. Der er 3 bøger som jeg må fremhæve. Den første er helt klart afslutningen på Newsflesh trilogien, nemlig Blackout. Rigtig god afslutning på en helt igennem fantastisk serie. Se min anmeldelse af Blackout her.
Den anden bog der overraskede mig var Maria V. Snyders Touch of Power. Jeg kunne virkelige godt lide den, og mens jeg læste forsvandt jeg ind i den verden som Maria V. Snyder har skabt. Se min anmeldelse her.
Den tredje og sidste bog er The Novice af Trudi Canavan. Den havde et helt flow end den første bog i serien, og jeg glæder mig til at læse bog nr. 3.
Februars mest skuffende læseoplevelse:
De bøger jeg var mest skuffede over var begge bøger der ikke levede op til mine forventninger til dem. Den ene var Wenni i spejlet af Bent Haller, som havde en virklige god forside, men hvor indholdet bare ikke var mig. Den anden var Varulv af Jeppe Sandholt, som var en fin lille bog, men hvor jeg nok har læst for mange andre gode og blodige varulveromaner til rigtig at kunne værdsætte en meget lidt blodig og uhyggelig roman.
I marts skal jeg til Krimimessen i Horsens for første gang, og det glæder jeg mig virkelige meget til. Hvilke læseoplevelser jeg vil opleve ved jeg ikke, andet end at jeg vil færdiglæse Pride and Prejudice samt læse den sidste bog i The Black Magician Trilogy - The High Lord. Hvad jeg ellers læser i marts måned vil blive en overraskelse.
Læste bøger:
Maria V. Snyder: Touch of Power (Healer #1)
Kyle Hotz & Eric Powel: The Zombie; Simon Garth
Joshua Williamson, Goran Sudzuka & Miroslay Mrva: Ghosted: Haunted Heist (Ghosted #1)
Bent Haller: Wenni i spejlet
Neil Gaiman (illustreret af John Kenn Mortensen): Hans og Grete
Jonas Wilmann: Hekseplaneten
Dennis Jürgensen: Tingen i kælderen - lydbog
Mira Grant: Blackout (Newsflesh #3)
Bjørk Matias Friis; Ulvetimer (Midgårdsskrøner #1)
Jeppe Sandholt: Varulv
Dorte Rolholte: Hemmeligheden
Dennis Jürgensen: Uhyret i brønden - lydbog
Dennis Jürgensen: Dæmonen i hælene - lydbog
LG Jensen: Vampyrjagten (Bulder & Brag #2)
LG Jensen: Klovnejagten (Bulder & Brag #3)
Trudi Canavan: The Novice (The Black Magician Trilogy #2)
Emily Fragos (editor):The Great Cat
søndag den 28. februar 2016
Currently reading #1 - Travl lørdag og stille søndag
Lige nu mangler jeg plads til 83 bøger, og her har jeg ikke talt de bøger der stadig står hjemme hos min forældre. Jeg tør næsten ikke gætte, hvor mange der står der endnu, men hvis jeg siger 300+ vil jeg ikke have skudt forbi. Så mit projekt i løbet af det her år at få købt nogle flere reoler, så jeg kan få plads til mine bøger.
Hvor lørdag var forholdsvis travlt, tager jeg det mere stille og roligt denne søndag. Jeg har været til træning først på dagen og fået vasket tøj, så nu vil jeg bare bruge resten af dagen på at læse.
Jeg er pt. i gang med Trudi Canavans The Novice (The Black Magician #2), hvor jeg kun mangler omkring 130 sider og den er meget spændende, så den jeg vil gerne blive færdig med i dag. Derudover læser jeg også Jane Austens Pride and Prejudice i min smukke Penguin Drop Caps udgave. Dette er en genlæsning, og jeg elsker den stadig. Den sidste bog jeg har gang i er en digtsamling om katte - The Great Cat, som jeg også håber at få færdiggjort til i hvert fald i morgen. For er der noget katte er gode til er det at gøre opmærksomme på dem selv.
torsdag den 25. februar 2016
Ghosted: Haunted Heist af Joshua Williamson
"Jackson T. Winters is one of the greatest criminal materminds to ever live... except he's rotting in jail after his last doomed score. But when a filthy rich collector breaks Winters out, he's tasked to put together an elite team of paranormal experts to do the impossible: steal a ghost from a haunted house of horrors! (fra tegneseriens bagside)."
3/5 stjerner
Ghosted: Haunted Heist (Ghosted #1) af Joshua Williamson, tegnet af Goran Sudzuka og Miroslav Mrva
Forlag: Image Comics
Udgivet: 2013
144 sider
Ghosted: Haunted Heist er en blanding af horror og den klassiske haunted house spøgelseshistorie med et lille tvist. Vi følger forbryderen Jackson T. Winters, der får tilbudet om at bruge hans kriminelle evner på at hjælpe en yderst rig samler mod at få hans frihed tilbage og en pæn bunke penge. Jackson samler derfor et team af "eksperter" indenfor for det paranormale felt, og sammen besøger de det hjemsøgte hus for at skaffe et spøgelse til den rige samler.
Jeg læste Ghosted: Haunted Heist på en lille time og jeg fandt det en udemærket og fint underholdende graphic novel. Spørgelseshistorien var okay, og havde et ganske fint tvist.
Jeg synes aldrig rigtigt at den blev helt skræmmende, men den havde nogle fede scener indimellem, der godt kunne snige sig i nærheden af noget rædsel.
Karakterne synes jeg blev lidt stereotype i det. Vi møder bl.a. den synske, mystiske pige og skeptikeren, Det er tit typer der bliver brugt i spøgelses/horror historier, men jeg synes godt det kunne have været udført lidt mere elegant i denne historie og at der kunne have været lidt mere kød på karakterne generelt.
Jeg kunne godt lide tegnestilen, som jeg synes passede godt til historien. Jeg ved endnu ikke om jeg vil læse videre i serien, men det kan da være at jeg låner den næste i rækken fra biblioteket på et tidspunkt.
Ghosted: Haunted Heist er en graphic novel der befinder sig på det jævne og er ganske fin underholdning, hvis man lige har en time til overs.
Karakterne synes jeg blev lidt stereotype i det. Vi møder bl.a. den synske, mystiske pige og skeptikeren, Det er tit typer der bliver brugt i spøgelses/horror historier, men jeg synes godt det kunne have været udført lidt mere elegant i denne historie og at der kunne have været lidt mere kød på karakterne generelt.
Jeg kunne godt lide tegnestilen, som jeg synes passede godt til historien. Jeg ved endnu ikke om jeg vil læse videre i serien, men det kan da være at jeg låner den næste i rækken fra biblioteket på et tidspunkt.
Ghosted: Haunted Heist er en graphic novel der befinder sig på det jævne og er ganske fin underholdning, hvis man lige har en time til overs.
3/5 stjerner
Ghosted: Haunted Heist (Ghosted #1) af Joshua Williamson, tegnet af Goran Sudzuka og Miroslav Mrva
Forlag: Image Comics
Udgivet: 2013
144 sider
Etiketter:
3 stjerner,
anmeldelse,
fiktion,
graphic novel,
horror
tirsdag den 23. februar 2016
Blackout af Mira Grant
"The conspiracy that rules post-zombie America is alive and well. The same can't be said of the bloggers who dared to tell the truth as they found it.
Now, with too much left to do and not much time left to do it in, Shaun Mason and his team must face mad scientists, zombie bears, and rogue government agencies - and if there's one thing they know is true in post-zombie America, it's this: Things can always get worse (fra bogens bagside)."
Blackout er sidste del af Newsflesh trilogien. Jeg har tidligere anmeldt Feed og Deadline.
Hold da op for en afslutning. Newflesh er en af de bedste trilogier jeg nogensinde har læst. Den havde alt hvad mit hjerte kunne begære inklusiv en zombiebjørn :)
Noget at det jeg er rigtig glad for ved denne serie er, at bedst som jeg tror at jeg har regnet sandheden ud, tager plottet en nyt tvist, og jeg vender siderne hurtigere og hurtigere for at kunne følge med denne nye udvikling. Den her trilogi har simpelthen taget mig med storm.
Karakterne er (stadig) meget godt beskrevet, og igen skal jeg passe på med at binde mig for tæt til dem, for jeg ved jo at ikke alle kommer ud på den anden side. (Det gør de aldrig når der er zombier involveret).
Jeg synes Blackout binder trådene fra Deadline helt fantastisk sammen, og jeg kunne såmænd også godt lide slutningen på Blackout, men jeg ville bare godt have mere. Meget mere. Og det selvom Blackout er en bog på 634 sider, så en lille bog kan man ikke kalde den. Men jeg begærede bare mere og det gør jeg stadig.
Da jeg sad med abstinenser efter at have færdiglæst Blackout fandt jeg til al held ud af at Mira Grant senere i år udgiver Rise, der er en samling af de noveller hun har skrevet i Newsflesh universet. Og den glæder jeg mig sindsygt meget til at fingerne i.
Jeg vil helt klart anbefale denne serie til alle der elsker gode, action-packed og fængslende bøger.
Jeg ved i hvert fald, at det er en serie jeg kommer til at genlæse, for jeg havde allerede lyst til det, før jeg havde vendt den sidste side i Blackout.
5/5 stjerner
Blackout (Newsflesh #3) af Mira Grant
Forlag; Orbit
Udgivet: 2012
634 sider
Etiketter:
5 stjerner,
anmeldelse,
dystopi,
fiktion,
horror,
postapokalyptisk,
science fiction
Abonner på:
Opslag (Atom)













