Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 18. februar 2016

Samlede digte af Tove Ditlevsen


Samlede digte af Tove Ditlevsen består af 8 digtsamlinger, nemlig: Pigesind (1939), Lille verden (1942), Blinkende lygter (1947), Kvindesind (1955), Den hemmelige rude (1961), De voksne (1969), Det runde værelse (1973) samt Til en lille pige - efterladte digte (1978).

Jeg har i flere år været fascineret af Tove Ditlevsen og hendes digte. I flere omgang har jeg lånt Samlede digte med hjem fra biblioteket, for at læse digtene. Jeg nåede dog aldrig at læse alle digtene, men valgt nogle ud som jeg så læste igen og igen.
Men så fik jeg endelige selv bogen i gave for nogle år siden, og var derfor ikke længere nødt til at aflevere bogen igen, og kunne tage den tid jeg ville.

Januar 2016 blev måneden og året hvor jeg læste Tove Ditlevsens digte fra start til slut. Og jeg elskede det. Jeg elskede den tid jeg tilbragte med Ditlevsens digte, og hendes legende, beskrivende og smukke sprog. Når jeg læser hendes digte skabes der oftest smukke billeder, stemninger og følelser i mit indre. Samtidig vil jeg også sige at hendes digte er lette at gå til og lade sig beruse af.

Jeg kunne sagtens havde brugt længere tid på digtene. Og jeg er da også helt sikker på, at jeg vender tilbage til mine yndlingsdigte i ny og næ.




4,5/5 stjerner

Samlede digte af Tove Ditlevsen
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2010 (denne udgave) / oprindeligt udgivet i 1996
335 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar