Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 11. marts 2016

A Court of Thorns and Roses af Sarah J. Maas

"When nineteen-year-old huntress Feyre kills a wolf in the woods, a beastlike creature arrives to demand retribution. Dragged to a treacherous magical land she knows about only from legends, Feyre discovers that her captor is not an animal but Tamlin - one of the lethal, immortal faeries who once ruled their world (fra bogens læseslip)."


I A Court of Thorns and Roses følger vi Feyre, en ung kvinde, der kæmper for at forsørge hendes far og to søstre. De bor tæt på en mur der adskiller deres verden fra de forskellige fekongedømmer. Forholdet mellem mennesker og feer er ikke det bedste. Feyre hader (og frygter) feer af et godt hjerte, så da hun en dag i skoven støder på en usædvanlig ulv (som i virkeligheden er en fe i dyreskikkelse), dræber hun han og flår skindet af ham. Men dette mord får konsekvenser for Feyre og hendes familie, da et uhyre opsøger Feyre i familiens hytte og kræver hendes liv i bytte for det liv hun tog. Feyre følger med uhyret, som (naturligvis) er en fe ved navn Tamlin. Han fører hende til feernes rige, og her begynder Feyres eventyr for alvor.

Jeg læste denne bog først på året, men jeg har længe manglet ord til at beskrive, hvad jeg synes om den. Mens jeg læste den var jeg fanget i form for rus, som mens jeg læste var fantastisk, men som også har gjort det svært for mig at samle tankerne, så jeg har været nødt til at få bogen lidt på afstand.

A Court of Thorns and Roses blander fantasy og eventyr i en fantastisk blanding. Og som jeg finder meget tiltalende og fascinerende. Jeg kar læst mange eventyr og eventyrgenfortællinger og jeg kan sagtens se ligheder mellem eventyret Skønheden og Udyret, som findes i mange forskellige udgaver og genfortællinger, og A Court of Thorns and Roses. Men jeg synes også at Sarah J. Maas gør historien til sin egen, og det mener jeg er noget af det vigtigste en forfatter skal gøre i deres bøger.

Jeg blev virkelig glad for Sarah J. Maas skrivestil. Jeg faldt virkelig for hendes beskrivelser af verden, både menneskenes og feernes, men også beskrivelserne af karakterne var medvirkende til at sætte gang i min fantasi. Min eneste anke var at Feyre nogle steder foretog nogle handlinger, der måske ikke var så smarte i bagklogskabens skær, men det har jeg tilgivet hende for.

Jeg må dog indrømme at det tog de første 10 sider eller deromkring før jeg kom rigtig ind i historien, men så var jeg også ubehjælpeligt fanget. Jeg overvejede faktisk, om jeg skulle sætte bogen tilbage på hylden igen. men hvor er jeg glad for at jeg ikke gjorde det, for A Court of Thorns and Roses var en fantastisk læseoplevelse for mig.

Jeg vil klart anbefale A Court of Thorns and Roses til alle, der elsker en velfortalt fantasyfortælling tilsat lidt eventyrmagi. Jeg glæder mig meget til næste bog i serien bliver udgivet, så jeg kan læse videre og finde ud af hvad der sker med Feyre, Tamlin og de andre.



5/5 stjerner

A Court of Thorns and Roses (A Court of Thorns and Roses #1) af Sarah J. Maas
Forlag: Bloomsbury Children's Books
Udgivet: 2015
419 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar