Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 29. november 2018

Gespenst af Åsa Larsson & Ingela Korsell

"De hvileløse finder nye veje.
En uskyldig leg bliver pludselig til blodig alvor, da en port til en anden verden åbner sig. Tre ubudne gæster begynder at hærge løs i byen, og Alrik og Viggo må bede en trolddomskyndig om hjælp til at slå væsenerne tilbage, inden det lykkes dem at hugge flere mennesker ned! Samtidig står det værre til end nogensinde før mellem Simon og hans far. Men Viggo kan mærke, at hævnens time er nær, og får en genial idé."


NidstangenGrimmenMylingen Bjæren

Gespenst er femte bind i serien om de to brødres eventyr i Mariefred, og tager trådene op i samme øjeblik som Bjæren sluttede. Alrik bliver reddet fra den dødsensfarlige bjære i sidste sekund. Vi får også endelig at vide, hvilken rolle Iris spiller i historien. Selvom bjæren er blevet bekæmpet går der ikke lang tid før en ny trussel ser dagens lys, eller rettere mørkets lys, idet der denne gang er tale om nogle voldelig og vrede gespenster, der er på hævntogt. Gespensterne har evnen til at suge livskraften ud af folk, således at de ældes før tid og går i en form for koma. Jo længere tid disse uheldige mennesker befinder sig i komaen, jo større er risikoen for at de dør. Så Alrik, Viggo og deres venner får travlt med at finde en løsning på spøgelsesproblemet.

Den her serie bliver ved med at blive bedre og bedre. Jeg har i hvert fald været underholdt hver gang jeg har læst en af bøgerne. Nu er jeg så nået halvvejs i serien, og jeg håber at den bevarer det høje niveau. Spændingen er igen i top og man skal holde tungen lige i munden det meste af vejen, fordi der bliver ikke meget tid til at trække vejret undervejs.

Jeg var virkelig glad for at Iris kommer mere på banen i denne bog, og vi endelig kommer lidt ind på livet af hende. Der er blevet hintet til hvem hun er og hvad hun laver i Mariefred flere gange i serien, men nu kommer der lidt mere kød på så at sige. Hendes relationer til de andre er også interessant at følge, for de er ikke helt problemfrie, og det er virkelig sjovt at følge.

Der er også skruet op for uhyggen i denne bog. I det foregående bind var det først den sidste tredjedel, der blev rigtig uhyggeligt, men her var uhyggen spredt mere ud og det kunne jeg rigtig godt lide. Jeg håber at serien forsætter i sammen spor, for det var helt sikkert uhyggen og de forskellige myter og overtro, der tiltrak min opmærksomhed i første omgang.

Fælles for alle bøgerne i Pax serien, er at de ender på en cliff-hanger og Gespenst er bestemt ikke en undtagelse. Jeg vil ikke nævne hvad cliff-hangeren er, men den overraskede mig denne gang. Tidligere har jeg typisk allerede gættet hvad cliff-hangeren ville være, men det gjorde jeg ikke denne gang, så jeg er virkelig spændt på at læse videre.



3,5-4/5 stjerner

Titel: Gespenst / Originaltitel: Gatsen
Forfatter: Åsa Larsson & Ingela Korsell / Illustrationer: Henrik Jonsson
Serie: Pax #5
Originalsprog: svensk / læst på dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 2016 (denne udgave) / oprindelig udgivet 2015
ISBN: 9788771058451
Sideantal: 227

Ingen kommentarer:

Send en kommentar