Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

lørdag den 20. februar 2016

Ulvetimen af Bjørk Matias Friis

"Året går på hæld.
Langt mod nord knejser Bornholms klipper sig over Østersøens blide vande. Øen er et yndet valfartssted for rejsende, om de så er vikinger eller handelsfolk. Men dette har ikke meget med denne historie at gøre (fra bogens bagside)."


Ulvetimen er første bind i tegneserien Midgårdsskrøner af Bjørk Matias Friis. Her møder vi trællen Rod, som er pænt utilfreds med sin stilling i livet, og drømmer om at blive viking, så han kan bevise over for alle andre, at han er noget værd. Men desværre går hans planer ikke helt som han havde planlagt, da han støder ind i Tveflid og Vidfugl. De er på en mission, de skal løse, og udvælger Rod, som deres meget modvillige ulvedræber.

Nordisk mytologi har fascineret mig lige siden jeg fik læst Erik Menneskesøn af Lars-Henrik Olsen højt, da jeg var barn. (Jeg har siden genlæst den et utal af gange og endda mødt Lars-Henrik Olsen og fået bogen signeret ;) ). Tegneserien Valhalla af bl.a. Peter Madsen fortæller ligeledes historier fra den nordiske mytologi, og dem har jeg også læst siden jeg var barn. Senest i de rigtigt flotte samlede udgaver. Jeg synes Ulvetimen mangler lidt i forhold til Erik Menneskesøn og Valhalla, uden jeg helt kan sætte fingeren på hvad det er. Men med nogle flere bind vil historie (forhåbentlig) vokse sig større og karakterene få lidt mere kød på.

Jeg ved ikke om Ulvetimen vil blive hos mig lige så længe som Erik Menneskesøn og Valhalla, men underholdende var den da, og humoren var god. Det var ret interessant at følge Rods kvaler og jeg kunne virkelig godt lide Tveflid og Vidfugl. De var to herligt skæve typer, der skændes som et gammelt ægtepar. De leverede en god stemning og humor til historien.

Bjørk Matias Friis blander nordisk mytologi og humor i en underholdende tegneserie. Jeg vil gerne se, hvor historien bevæger sig hen i bind 2.




3,5/5 stjerner

Ulvetimen (Midgårdsskrøner #1) af Bjørk Matias Friis
Forlag: Faraos Cigarer
Udgivet: 2015
58 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar