Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 5. april 2018

Diali af Charlotte Fischer

"Roneoak er navnet på det samfund, Cawi og Dahlia kender, og lever i. Roneoak ligger ved kysten. Det sidste sted for mennesket.
I Roneoak forsøger Cawi og Dahlia at opretholde en tilværelse. Der er mangel på alt. Og fremtiden er usikker.
Cawi fornemmer, at en altødelæggende trussel mod Roneoak er nært forestående. Cawi er overbevist om, at der findes mennesker på den anden side af bjergene. Derfor begiver Cawi og Dahlia sig ud på en rejse, som ændrer deres liv for altid."


[Diali er et anmeldereksemplar fra Facet]

I Diali følger vi de to unge mennesker Dahlia og Cawi. De bor i det lille samfund Roneoak, der ligger ved kysten. Forskellige vejrfænomener er en konstant trussel mod deres liv, men folk arbejder eller går i skole og forsøger at opretholde en normal hverdag. Indtil katastrofen en dag indtræffer og Dahlias og Cawis liv ændres for altid. De er nu nødt til at begive sig ud på en farefuld rejse for at finde andre mennesker.

Da jeg læste bogens bagsidetekst troede jeg, at jeg skulle i gang med en dystopisk fortælling om at overleve i en verden, hvor vejret er totalt utilregnelig. Og det utilregnelige vejr og det dystopiske islæt er da også med, men det spiller bare en væsentlig mindre rolle end jeg lige havde regnet med. I stedet er det Dahlia og Cawis skiftende forhold, der fylder siderne ud. Det skulle jeg så lige vende mig til, netop fordi jeg havde forventet noget andet, men sådan kan bøger jo overraske én.

Jeg kunne rigtig godt lide Dahlias udvikling. Hun starter ud med at opføre sig som lidt af en snobbet kælling over for alle, der ikke lige hører til inderkredsen. Men efter katastrofen og i hendes kamp for overlevelse og for at få et normalt liv igen ændre hun sig fra at være en forkælet teenager til en ung kvinde med et stort hjerte. Jeg er bestemt ikke enig i alle de beslutninger hun tager i løbet af bogen, men jeg er glad for at hun udvikler sig.

Cawis opførelse var jeg derimod ikke særlig vild med. Han opfører sig forfærdelig over for Dahlia flere gange. Og jeg ved godt at han højst sandsynligt lider af PTSD efter katastrofen, men den holder altså ikke i længden. Til gengæld var sjælevander-delen mega spændende. Mere af det i de næste bøger - tak!

Diali er en letlæst fortælling, men det gik dog lidt for hurtigt indimellem efter min smag. Vi skiftes til at følge Dahlia og Cawi, og det er med til at give et godt indblik i deres tanker og reaktioner. Også selvom jeg ikke altid brød mig om deres beslutninger.

Diali er en fin debut og jeg glæder mig til at læse videre. Der var nogle ting, som jeg ikke var så glad for, men der var også mange ting som var rigtig spændende. Så det opvejer jo hinanden.
Jeg håber, vi kommer til at opleve endnu mere om vejrfænomener, som er gået amok i de næste to bøger. I Diali skabte det nemlig en dejlig uhyggelig atmosfære. Og så glæder jeg mig rigtig meget til at finde ud af endnu mere om hvad det vil sige at være sjælevander.



3/5 stjerner

Titel: Diali
Forfatter: Charlotte Fischer
Serie: Sjælevandrer #1
Sprog: dansk
Forlag: Facet
Udgivet: 8. september 2017
ISBN: 9788793456198
Sideantal: 316

Ingen kommentarer:

Send en kommentar