Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 19. juni 2018

Søvnløs af Nick Clausen

"ADVARSEL!

I denne bog finder du fem gysende historier. Disse historier er ikke for folk som lider af dårlige nerver, svag mave eller nervøse trækninger. De er heller ikke for folk som er bange for mørke rum, uhyrer under sengen eller uforklarlige lyde. Og de egner sig slet ikke til kyllinger, kujoner eller bangebukse.

Læs kun denne bog, hvis du kan overholde dette, og hvis du ikke er bange for at ligge …

SØVNLØS"


[Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet]

Nick Clausen har med Søvnløs skrevet endnu en lille perle af gysernoveller med børn i hovedrollerne, som kommer ud for nogle temmelig uhyggelige ting.

Søvnløs indeholder 5 gysernoveller, som er Fugleskræmslet, Hypnotisøren, Spøgelsestennis, Køter og Under isen.
Alle fem noveller er bygget op omkring en hverdagsramme. De er alle til at starte med mere eller mindre dagligsagtige, men der går ikke særligt langt tid, før at man opdager at det bestemt ikke helt er sådan. I alle novellerne er der nemlig noget overnaturligt på spil, og det giver de bedste gys efter min mening. Jeg bliver for det meste mere skræmt, hvis det er noget overnaturligt bag gysene, end hvis det var et "almindeligt" menneske under masken, der rendte rundt om myrdede løs til højre og venstre. Det er bare, hvad der fungerer bedst for mig.
Jeg er ret vild med at Nick Clausen bruger tid og ord på at bygge en hverdagsstemning op. Novellerne er ikke særligt lange og vi kommer da også ret hurtigt til det uhyggelige aspekt i dem. Jeg kan rigtig godt lide blandingen af det hverdagsagtige og det overnaturlige, det minder mig om mange af Stephen Kings romaner, som jeg også holder meget af.

Novellerne er virkelig spændende, medrivende og velskrevne. Jeg holdt især af Hypnotisøren, Køter og Under isen, men de var alle gode og uhyggelige. Jeg ville gerne have at nogle af novellerne var lidt længere, ikke fordi der mangler noget, men bare fordi, at jeg er grådig og vil have mere. Det eneste andet jeg manglede i denne novellesamling, var at jeg gerne ville have nogle ord om, hvad inspirationen bag de forskellige noveller var. Det blev jeg vant til i Mareridt & Myrekryb serien, hvor hver novelle havde et lille efterskrift, og det savnede jeg i denne novellesamling.

Der er stor variation i novellerne, og det er jeg rigtig glad for. Det giver nogle rigtig forskellige gys, så der er lidt for enhver smag. Og det er det bedste efter min mening.

Jeg vil på det varmeste anbefale Søvnløs og de andre gysernovellesamlinger af Nick Clausen. Hver gang jeg har læst en ny Nick Clausen udgivelse, glæder jeg mig til den næste. Så jeg krydser fingre for at jeg ikke skal vente alt for længe.



4/5 stjerner

Titel: Søvnløs
Forfatter: Nick Clausen
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Forlaget Facet
Udgivet: 23. marts 2018
ISBN: 9788793456372
Sideantal: 168

Ingen kommentarer:

Send en kommentar