Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 26. juni 2018

Heksejægerens bytte af Pernille Eybye

"I tyve år har riget Perina lidt under den tyranniske kong Tarodan. Nu ulmer oprøret …
Taysin bor i den lille by Gida. Fjernt fra landets hovedstad og kongens soldater byder livet som smed ikke på mange overraskelser. Han er hemmeligt forelsket i den urtekyndiges datter, Lill, som af mange anses for at være skør. Hun tilbringer de fleste af sine dage alene og får sjældent lov til at omgås byens beboere. Taysins fredelige liv ændres den dag hvor en familie på flugt fra kongens heksejægere har brug for hans hjælp.
For i Perina er det forbudt at besidde magisk kraft. Hekse og troldmænd jagtes skånselsløst, og alene det at hjælpe dem kan betyde dødsstraf."



[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Tellerup]

Heksejægerens bytte er første bind i en fantasyserie skrevet af Pernille Eybye og Carina Evytt. Pernille Eybye har skrevet første bind, Carina Evytt har skrevet andet bind og de har sammen skrevet bind 3.

Vi er i riget Perina, som er ledet af kong Tarodan. Han har for mange år siden startet en heksejagt på alle som har magiske evner. Hans heksejægere er lige så meget frygtet, som heksene selv er.
Vi følger den unge smed Taysin, der bor med sin mor i den lille landsby, Gida. Han er bedsteven med Deen og hemmeligt forelsket i den urtekyndige Lill, der af de fleste fra landsbyen bliver anset som tosset.
En dag i skoven støder Taysin på en lille familie på far, mor og datter, der er på flugt fra heksejægerne. Deres lille datter er en heks, som heksejægerne vil brænde på bålet. Taysin ønsker at hjælpe dem, så han får fat i Lill, der kan behandle deres sår. Efter endt behandling skilles deres veje og Taysin og Lill tager tilbage til deres landsby, hvor der skal være fest om aften. Festen starter godt ud, men bliver afbrudt af heksejægerne, der er på jagt efter den lille pige. De er meget brutale i deres søgen og snart må Taysin og især Lill flygte for deres liv. For hvad ingen ved er, at Lill er en heks, og hun har meget dårlig kontrol over sine evner, når hun bliver overvældet af stærke følelser som frygt og angst. Så det er mildt at sige at deres flugt bliver en risikofyldt færd.

Fortællerperspektivet skrifter igennem hele bogen mellem Taysin og Lill, og det fungerer rigtig godt. Man får et fint indblik i deres tanker, overvejelser og følelser. Men det gjorde også jeg på et tidspunkt havde en stor lyst til at råbe meget højt af de to karakterer. De er begge hemmeligt forelsket i den anden, men på intet tidspunkt fortæller de den anden, hvad de føler. I stedet for lider de alle mulige sjælekvaler i det skjulte, som kunne have været undgået, hvis de havde sagt noget. Og det er med til at gøre karakterne troværdige og sympatiske og det skaber en interessant dynamik imellem dem. Det blev bare en smule for overvældende til sidst. Men jeg krydser fingre for, at de får snakket sammen om deres følelser på et tidspunkt. Det ville være godt for dem.

Jeg er rigtig glad for at var der et kort med i denne bog, for det er immervæk rigtig dejligt at kunne følge med i, hvor karakterne nu er henne. Men det ville have været rart, hvis Gida også have stået nævnt, idet det er der, at hele historien har sit udspring, og fordi den bliver nævnt flere gange, når karakterne mindes tilbage. Der er på kortet markeret nogle byer eller landsbyer, hvor der ikke står et navn henover, og det var faktisk en smule træls, for jeg blev ved med at gætte og uden at kunne vide det med sikkerhed om denne by/landsby var Gida eller en af de andre byer/landsbyer som bliver nævnt i løbet af historien. Når jeg læser bøger, hvor der er et kort med, bruger jeg for det meste kortet meget aktivt under min læsning, og derfor er det en frustration for mig, at jeg skal gætte det meste af tiden. (Jeg har smugkigget på kortene i de næste bøger, og kan se at de udvikler sig (yeah!), men desværre står Gida heller ikke på dem).

Heksejægerens bytte handler om kærlighed, venskab og magi. Vi er i gang fra side 1 og det kunne jeg rigtig godt lide, for det passer historien så godt. Det er en roman, der er fuld af energi og fortællerglæde, og som også kommer rundt om tunge emner som angstanfald, fremmedhad og forfølgelse. Jeg kan godt lide blandingen af de magiske elementer og romanens beskrivelser af hekseforfølgelserne i, som vi i en vis udstrækning desværre stadig her den dag i dag.

Heksejægerens bytte er en velskrevet start på en spændende ny dansk fantasyserie. Jeg glæder mig til at læse videre i serien, og så er det jo ganske godt at jeg har de næste bind stående klar op reolen.


4/5 stjerner

Titel: Heksejægerens bytte
Forfatter: Pernille Eybye
Serie: Dragernes konge #1
Sprog: dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 2016
ISBN: 9788758821382
Sideantal: 606

Ingen kommentarer:

Send en kommentar