Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 8. oktober 2024

Sanjategnet af Majbrit Ravnholt Cramer

"Om halsen bærer Bue en nøgle af ben. Et sanjategn, der i hans verden viser, at evnen har afsløret sig i ham. Men han forstår ikke at styre sine kræfter og kommer ved et uheld til at dræbe sin onkel.

I nutidens Danmark er en seriemorder på fri fod. En såkaldt copycat, der benytter samme fremgangsmåde som en seriemorder tilbage i 1800-tallet. Fælles for ofrene er, at de alle kort før deres død har påstået at være udødelige. Ligene bliver desuden altid fundet med et sanjategn om halsen.

I Den Gamle By i Århus mener museumsdirektøren, at nutidens morder er den samme som dengang. En udødelig, der slår andre udødelige ihjel.
Agnete, hvis far er et af ofrene, ved ikke, hvad hun skal tro. Snart må hun dog sande, at Den Gamle By i Århus ikke er, hvad den giver sig ud for at være. Museets hemmeligheder snævrer sig ind omkring hende, og inden længe kastes hun ud i et kapløb mod tiden for at standse morderen."


Agnete er flyttet tilbage til Aarhus, hvor hun har fået nyt job, men hun har også et ønske om at finde ud af, hvad der er sket med hendes far, som er blevet dræbt af en seriemorder. Men det er bestemt ikke ufarligt at begynde at grave efter sandheden. 
Drengen Bue, som lever i et parallelunivers, der har en forbindelse til Danmark, er kommet i vanskeligheder på grund af sine ukontrollerede sanjakræfter. Snart begynder deres to skæbner at vikle sig ind i hinanden.

Jeg blev draget af Sanjategnets utrolig flotte forside (som også vandt Årets Dansk Fantasyforside), og jeg blev fanget af den medrivende fortælling. Vi følger skiftevis Agnete og Bue, som lever i hvert deres verden, men jo mere historien udfolder sig, jo tættere kommer de to verdener på hinanden og jo flere brikker bliver der føjet til plottets puslespil.
Skiftet mellem de to verdener, fortid, nutid, samt mellem virkelighed og fantasy fungerer rigtig godt.

Jeg kunne også rigtig godt lide blandingen af fantasy, krimi og historisk roman. Det fungerer godt, og de forskellige elementer fra genrene komplementerer hinanden uden at overdøve hinanden.
Romanen er ligeledes velskrevet og medrivende, og man flyver nærmest igennem den. Der er mange plottråde, cliffhangers samt plottwists, der gør at man mange gange sidder yderst på stolen under læsningen.

Jeg kunne godt lide Agnete og Bue som fortællere. De er meget forskellige, men har begge noget dragende over sig.
Det ville dog have klædt nogle af de andre karaktere at blive udfoldet noget mere. Nogle af dem var lidt flade i det, hvilket var en skam. Jeg fandt også bogens ene sexscene en kende malplaceret. De skal forestille at være på vagt og vente på det endelig opgør, men selvfølgelig kan de da lige nå at have sex. Jeg forstår ikke helt at man kan være i mood til det under en sådan situation, men det kan være at det bare er mig. 

Sanjategnet er en standalone fantasyroman, og det håber jeg den bliver ved med at være, da historien blev afsluttet på den helt rigtige måde. Og det siger jeg på trods af, at jeg fandt sanjakræfterne og hele Bues verden meget spændende.

Har du lyst til at prøve kræfter med en unik og velfortalt roman, der mixer forskellige tider og genrer, kan jeg varmt anbefale Sanjategnet.


3,5/5 stjerner

Titel: Sanjategnet
Forfatter: Majbrit Ravnholt Cramer
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Facet
Udgivet: 7. februar 2024
ISBN: 9788794202138
Sideantal: 353

Ingen kommentarer:

Send en kommentar