Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 24. maj 2018

Fuglemanden af Sarah Engell og Lilian Brøgger

"Jeg ved ikke, hvorfor det startede
Det kom snigende, som tåge
Først fuglene, som ingen andre kunne se
Så stemmen, der talte højere og højere
Indtil han en dag sad på min seng
Fuglemanden"

 
"Lærke: Fugleart der kan synge fra morgen til aften i minutlange kvidrende lydspor, hvor der indimellem indflettes imitationer af andre fugle. Der er registreret lærker, som kunne synge uafbrudt i over en time."
Fuglemanden er den tredje af Sarah Engells bøger, som jeg har læst. Jeg har tidligere læst 21 måder at dø og Hjertet er 1 organ, som handlende om svære emner, som mobning og selvskade. Og Fuglemanden handler bestemt også om et emne, der kan være svært at tale om. Pigen Barbara forsøger at leve et ungdomsliv med veninder, byture, familie og kærlighed. Men snart melder tvangstankerne sig, og til sidst kan Barbara ikke skelne mellem sine egne og dem der ikke er. Barbaras psykiske sygdom begynder at sprede lange skygge over hendes liv og til sidst personificerer den sig som en blanding af en fugl og en mand. De negative tanker bliver derefter meget sværere at ignorer, og Barbara for svært ved at holde sammen på sig selv, og ikke mindst skjule det for resten af verden.
"Jeg passer på, at du ikke dummer dig. Jeg hjælper dig. Du kan STOLE på mig. Hvis bare du gør som jeg siger, bliver ALT nemmere. Jeg LOVER det. Men du må ALDRIG fortælle nogen om mig. OK? Jeg passer på dig Barbara. Jeg LOVER det. JEG forlader dig IKKE."
Fuglemanden er en grafisk roman, der går lige i hjertet på én, mens man læser den. Den er så medrivende og fuld af empati. Sarah Engells sprog er enkel, men med meget stor gennemslagskraft. Man får som læser et realistisk indblik i hvordan Barbara har det, og det bliver endnu stærkere udtrykt i Lilian Brøggers streg. Den er kaotisk og grum, når Fuglemanden er til stede. Han er i øvrigt pænt creepy. Jeg synes at tegnestilen afspejler Barbaras følelser og tanker virkelig godt. Jeg indrømmer, at da jeg så tegnestilen første gang, sagde den mig ikke rigtig noget, men den voksede på mig og jo længere jeg kom ind i historien, jo mere opslugt jeg blev, jo gladere blev jeg for tegnestilen. Den er forunderlig og skræmmende. Der er heldigvis også små glimt af håb imellem alt det dystre.

Jeg er dog lidt skuffet over at den er så kort. Jeg læste den på ingen tid, og selvom jeg er sikker på at læseoplevelsen nok skal blive hos mig et pænt stykke tid, kunne jeg godt have tænkt mig at Fuglemanden havde været bare lidt længere.

Sarah Engell kan skrive bøger der rører én og som efterlader et indtryk længe efter sidst side er vendt. Og det er også tilfældet med Fuglemanden, som får min varmeste anbefaling.



3,5-4/5 stjerner

Titel: Fuglemanden
Forfatter: Sarah Engell //  Lilian Brøgger (Illustrator)
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Carlsen
Udgivet: 6. marts 2018
ISBN: 9788711564806
Sideantal: 112

Ingen kommentarer:

Send en kommentar