Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 27. maj 2018

Gør en god gerning (uanset om du kan li' det eller ej) af Aaron Blaby

"Mød verdens ondeste bande, Bad Guys, der består af Hr. Ulv, Mister Haj, Sir Slange og Don Piranha. De er skræmmende, hårde og farlige ... og så er de superBARSKE.
De ligner Bad Guys, de lyder som Bad Guys, de lugter endda som Bad Guys. Der er bare det problem, at bøllerne meget hellere vil være helte. Og det har de tænkt sig at blive ved at gøre gode gerninger – om du kan li’ det eller ej! Første led i bandens plan er, at de har tænkt sig at befri 200 hunde fra hundeinternatet.
Vil operation Befri Hundene lykkes? Vil Bad Guys blive helte? Og vil Sir Slange venligst spytte Don Piranha ud igen?! Gør jer klar til den ondeste bog om den venligste bande i hele verden!"


Hr. Ulv er træt af at alle tror, at han kun er sådan én, der æder gamle rare damer og små grise. Han vil derfor gerne ændre dette image, og det gør man jo bedst ved at blive til en helt i stedet for en skurk. Men han vil ikke være den type helt, der arbejder alene og derfor inviterer han tre andre farlige skurke, Sir Slange, Don Piranha og Mister Haj, der alle trænger til et nyt image. De tre skurke er i starten ikke rigtig med på Hr. Ulvs helteplaner, de vil allerhelst bare æde folk, men Hr. Ulv får dem overtalt, og så går det ellers løs med de gode gerninger.

Gør en god gerning (uanset om du kan li' det eller ej) er endnu en bog jeg faldt over på en børnevagt i biblioteket (det er altså virkelig farligt at have vagt, når man forsøger at begrænse ens bibliotekslån ;) ). Jeg havde tidligere set den på Instagram, og jeg besluttede mig for lige at bladre ind den, for lige at få et indtryk af den. Og før jeg vidste af det, havde jeg læst den og ikke mindst grinet flere gange undervejs.

Gør en god gerning (uanset om du kan li' det eller ej) er både gakket og fjollet og vigtigst af alt er den bare virkelig sjov. Både for børn og voksne, hvilket gør den til den perfekt bog at læse sammen, hvad enten det er forælderen der læser op for barnet eller det er barnet der læser op for forælderen. Det er under alle omstændigheder en bog jeg kommer til at anbefale til højre og venstre, når jeg har vagt i børnebiblioteket.

Min favorit bad guy er uden tvivl Sir Slange. Han er bare alt for sej med sin til tider spydige attitude og underspillet humor.
"Hr. Ulv: Godt arbejde. High five, alle sammen. Sir Slange: Du er den eneste, der har hænder. Hr. Ulv: Okay, så. GRUPPEKRAM? Sir Slange: Jeg krammer ikke. Jeg bider. Så HOLD DIG VÆK, hr. Krammedyr."
Men de er alle sammen virkelig sjove at læse om, men desværre ikke alt for gode til det med de gode gerninger. Men mon ikke de bliver bedre hen af vejen? Det næste bind i serien er ligeledes oversat til dansk, og kan forhåbentlig snart findes på biblioteket. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse videre i serien, og finde ud af hvilke gode gerninger de fire bad guys nu finder på. Det kan kun blive sjovt.


4/5 stjerner

Titel: Gør en god gerning (uanset om du kan li' det eller ej) / Originaltitel: The Bad Guys: Episode 1
Forfatter: Aaron Blabey
Serie: Bad Guys - Episode 1
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Politikens Forlag
Udgivet: 6. marts 2018 (denne udgave) / oprindelig udgivet 1. juli 2015
ISBN: 9788740041361
Sideantal: 191

Ingen kommentarer:

Send en kommentar