Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 27. januar 2019

Hvordan får jeg læst flere serier...


Et af mine læsemål i år er at læse (og gerne færdiglæse) flere serier, og meget gerne dem jeg allerede har stående på hylden. Jeg har valgt dette mål, fordi jeg elsker at læse serier, hvor man (for det meste) virkelig får lov til at kende karaktererne og komme ind under huden på dem. Desuden er det rigtig dejligt at kunne vende tilbage til et kendt og elsket univers i mere end én bog.

Min udfordring er at jeg ofte er virkelig dårlig til at få færdiglæst mine serier. Jeg har tit elsket bog 1 i en serie, men har udskudt at påbegynde bog 2 så længe, at jeg har glemt hvad der skete i den første bog. Det er pænt træls for at sige det ligeud. Enten skal jeg genlæse (som jeg for det meste ikke har noget imod) eller så skal jeg leve med, at jeg kan risikere at være lidt forvirret de første par sider/kapitler. Der er også noget utrolig tilfredsstillende ved at kunne et stort mentalt flueben efter at have læst en serie til ende. Den følelse elsker jeg.
Jeg har også en del serier stående, hvor jeg endnu ikke har fået læst den første bog, og det ønsker jeg selvfølgelig også at gøre noget ved.


Men hvordan kan jeg få løst mit problem og komme ud af denne dårlige vane? Det er et rigtig godt spørgsmål, hvis jeg selv skal sige det (og det skal jeg jo).
Jeg vil forsøge mig med tre tiltag i første omgang:
  • For det første vil jeg arbejde med at være mere opmærksom på at læse videre i en påbegyndt serie hurtigere end jeg gør i dag. Der skal ikke gå halve eller hele år imellem at jeg får læst næste bog i en serie (medmindre selvfølgelig den næste bog endnu ikke er udkommet).
  • For det andet sorterede og flyttede jeg rundt på mine bøger i starten af året. Jeg besluttede simpelthen at dele dem op i serier og enkeltstående romaner, og således adskille dem fra hinanden for bedre at kunne holde styr på hvilke bøger der er i serier, og hvilke der ikke er. Derudover delte jeg mine serier op i sprog, således at dem på dansk står først i mit reolsystem og dem på engelsk kommer lige bagefter. Til sidst vendte jeg ryggen ud mod rummet på de bøger jeg har læst, mens jeg vendte ryggen ind mod reolen på dem jeg endnu ikke har læst. Dette gav et ganske godt billede på hvor mange bøger jeg rent faktisk har læst og hvor mange jeg endnu har til gode (spoiler alert: det er temmelig mange). Forhåbentlig vil det også være med til at inspirer mig og ikke give mig for mange grå hår, når jeg ikke kan finde en bestemt bog. Det kommer i hvert fald på an på en prøve, og hvis det ikke virker kan jeg jo altid flytte rundt på mine bøger igen
  • For det tredje er jeg blevet inspireret af Kirsten, der har lavet en seriekrukke over serier, hun gerne vil læse. I stedet for at stirre sig blind reolen uden at kunne bestemme sig, lader hun krukken bestemme hvilken serie hun skal læse. Jeg synes at det er en virkelig god ide, og jeg kunne derfor godt tænke mig at lave noget lignende eller faktisk stort set det samme. Jeg har et gammelt syltetøjsglas, som jeg tidligere har brugt som tbr jar, så jeg skal "bare" lige have skrevet alle mine serietitler ned på papirstykker, så jeg har mulighed for at trække en serie med jævne mellemrum, måske en gang om måneden, som jeg så læser minimum én bog af. Hvis jeg ikke bliver færdig med serien inden for et afsat tidsrum putter jeg sedlen tilbage i krukken, så den kan blive trukket en anden god gang.
Jeg håber at alle disse tiltag kan inspirere mig til at gøre et indhug i mine ulæste serier, så jeg har knap så mange når 2019 slutter. Det krydser jeg i hvert fald fingre for.

Jeg regner med at lave en status på dette projekt, når halvdelen af året er gået, og så må vi få at se, hvordan det er gået indtil da.

Hvis du har nogle gode råd må du endelig give dem videre.

6 kommentarer:

  1. Rigtig god fornøjelse med dit serieprojekt. Jeg glæder mig til at følge med i løbet af året, og læse hvordan det går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak! Jeg glæder mig også til at finde ud af hvordan det kommer til at gå :)

      Slet
  2. Åh, jeg har også en del serier jeg er begyndt på, men mangler at færdiglæse! God idé med en tbr-serie krukke, måske skulle det prøves? :D

    https://julies-bogblog.blogspot.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har fået lavet min seriekrukke, og jeg fik skrevet 115 serier ned, men så kunne der ikke være flere i krukken, og jeg har stadig serier, jeg mangler at få skrevet ned! Det skal nok blive godt ;)
      God fornøjelse med dit serieprojekt, håber på at høre mere :)

      Slet
  3. Spændende! Det giver virkelig perspektiv at du har gjort det med bøgernes ryg også kan man også meget bedre se hvilken du ikke har læst. Det kunne være jeg skulle overveje det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var lidt af en øjenåbner at stille bøgerne på denne måde, og jeg kan faktisk rigtig godt lide det, da det giver et fantastisk overblik. Jeg kan kun anbefale det :)

      Slet