Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 10. januar 2019

De dødes skib af Rick Riordan

"Ragnarok står for døren, og Magnus Chase sejler ud for at redde verden. Lige så snart isen smelter, drager de dødes her i krig anført af Loke, så det er ikke en lille, ubetydelig modstander, Magnus er oppe imod. Men er det nogensinde det...?
Med sig har han sit trofaste følge, der vil kæmpe til det sidste, selv om det kan koste dem alt. Men det er ikke nemt, når besætningen på skibet er ved at flå hovederne af hinanden, når fjenderne lurer til lands, til vands og i luften, og når verdens skæbne står og falder med Magnus' temmelig begrænsende talegaver.

Det bliver en farlig, kold og uhyggelig tur til det iskolde nord, hvor de dødes skib afventer forårets komme."


[Anmeldereksemplar fra Carlsen]



Kære Magnus Chase.
Jeg vil gerne erklære min uforbeholdne kærlighed til dig, dine venner, dine eventyr og din absurd sjove humor, der har fået mig til at flække flere gange imens jeg læste De dødes skib. Jeg er lidt trist over at dine eventyr nu er ovre, men jeg kan vel altid krydser fingre for at din forfatterfar Rick Riordan skifter mening og skriver nye eventyr om dig eller at du får en gæsterolle i en anden serie. Det har du i hvert fald fortjent.
Med venlig hilsen en ivrig læser

"Dybest set handler alle de gamle historier om nogen, der slår nogle andre ihjel for at stjæle deres ting. Så det var sikkert sådan, det skete. Det gjorde mig stolt af at være viking."
De dødes skib er tredje og sidste bind i serien om Magnus Chase og de Nordiske Guder. Loke er undsluppet og i gang med at opruste sin hær, for at kunne drage i krig mod aserne og derved udløse Ragnarok, der vil slå størstedelen af guderne, jætterne og menneskene ihjel. Det lyder jo ikke så sjovt, så derfor drager Magnus og hans trofaste venner Alex, Blitzen, Heartstone, Samirah, TJ, Mallory, Halvfødt og ej at forglemme det magiske og syngende Sommersværd Søren. Det bliver bestemt ikke kedeligt, og de møder både guder, jætter, en ringdrage og ravne på deres vej.

De dødes skib er en helt vildt underholdende historie, som jeg slugte på nærmest ingen tid. Flowet i fortællingen er helt fænomenalt. Jeg kunne simpelthen ikke stoppe mig selv, da jeg først kom i gang så fanget var jeg at den utrolig spændende historie. Den er virkelig velfortalt, fuld af humor og dejlige karakterer.
Magnus er nok en af mine yndlingskarakterer og jeg er også rigtig glad for Alex, som jeg synes virkelig fik lov til at udfolde sig i denne bog. Noget af det fedeste i bogen, udover det spændende plot, er karakternes indbyrdes venskaber, og hvordan de hjælper og støtter hinanden samtidig med at de i al venskabelig prikker til hinanden. Især Alex er rigtig god til at prikke til Magnus. Jeg kunne også rigtig godt lide at flere af karakterne fik lov til at møde deres guddommelig ophav for det kom der nogle gode scener ud af. Det var også fedt at at flere af dem blev stillet over for prøvelser, hvor de fik mulighed for at bevise dem selv og deres mod ved at overvinde prøvelserne.
De dødes skib får også et ekstra plus for at nævne en sang fra min yndlings Disney film Den lille havfrue. Det var et episk øjeblik i blandt mange.

Lige siden jeg fik læst Erik Menneskesøn op første gang, har jeg været fascineret af den nordiske mytologi, og jeg har læst mange bøger om emnet både faglitteratur og skønlitterære genfortællinger. Nogle har selvfølgelig været mere vellykket end andre, og Rick Riordans udgave hører bestemt til den første del. Det er utrolig godt fundet på at lave Odin om til en selvhjælpsmand, der er vild med PowerPoint præsentationer, og Thor om til en, der binger Netflex, mister sin hammer jævnt tit og fiser mere end godt år. Riordan har holdt fast ved mange af asernes og jætternes genkendelig karakteristikker samtidig med at han har tilført dem noget nyt samt gjort dem mere moderne. Nøjagtig det samme har han gjort ved de gamle myter, som Magnus og hans venner enten får fortalt af hovedpersonerne selv eller oplever i en ny kontekst. Det er altså lidt af genistreg efter min mening, og er med til at gøre at serien skiller sig ud blandt mange andre gode serier.

De dødes skib er en helt perfekt afslutning på en fed serie. Jeg kan ikke forstille at den skulle ende anderledes, og jeg fik svar på alle mine spørgsmål. Hvis du endnu ikke har læst Magnus Chases eventyr så vil jeg anbefale dig at komme igang med det samme for der venter dig nogle helt eventyrlig gode historier.


5/5 stjerner

Titel: De dødes skib
Forfatter: Rick Riordan
Serie: Magnus Chase og de Nordiske Guder #3
Sprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Carlsen
Udgivet: 10. april 2018 (denne udgave) / oprindelig udgivet 3. oktober 2017
ISBN: 9788711696828
Sideantal: 496

Ingen kommentarer:

Send en kommentar