Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 20. november 2017

Kampen om Sommersværdet af Rick Riordan

"Magnus Chase har ikke haft det for let. Siden en forfærdelig nat for to år siden, da hans mor sagde, at han skulle løbe for livet, har han levet alene på gaden i Boston på flugt fra politiet og myndighederne. Men også andre er på jagt efter Magnus: Hans onkel Randolph, som hans mor altid har advaret ham imod. Da Magnus falder i onklens baghold, fabler Randolph løs om nordiske guder og et fantastisk sværd, som har været tabt i tusindvis af år, men som retmæssigt tilhører Magnus. Historier om Asgårds guder, ulve og Ragnarok bobler op i Magnus’ hukommelse. Men i samme øjeblik bliver byen angrebet af et ildmonster, som tvinger ham til at vælge mellem at redde sig selv eller hundredevis af uskyldige mennesker."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra Carlsen]

Magnus Chase har levet på gaden siden sin mors meget dramatiske død to år tidligere. Et par dage før Magnus fylder 16 år bliver han fundet af hans onkel, der har et par overraskelser i ærmet til ham. Magnus' ukendte far er en af de nordiske guder, og Magnus får nu til opgave at skaffe et magisk sværd tilbage. Dette er bestemt ikke en let opgave, og det sender Magnus ud på en lang rejse rundt i de ni verdener. Til alt held får han nogle gode venner, der er villige til at hjælpe ham med opgaven.
"Mit navn er Magnus Chase. Jeg er seksten år gammel. Og det her er fortællingen om, hvordan mit liv gik i spåner, efter jeg fik slået mig selv ihjel."
Det er der først slog mig ved denne bog, er hvor fuld af humor den er. Jeg var seriøst ved at bukke sammen af grin flere gange under læsningen, og jeg er derfor rigtig glad for at jeg læste den hjemme og ikke ude blandt andre folk, for så havde jeg nok fået et par skæve blikke. Magnus er hovedpersonen og det er også ham der fortæller historien, og han gør bare et virkelig godt job. Han er lidt uheldig til tider, hvis man skal sige det mildt, men han er virkelig sympatisk og sjov. Også i situationer, hvor hans liv er på spil, som da han møder Midgårdsormen for første gang:
"Midgårdsormens furede pande og spidse snude fik den til at ligne en ål snarere end en slange. Dens ham glinsede i en camouflageblanding af grøn, brun og gul. (Sikke roligt jeg beskriver den. Mens det foregik, havde jeg ikke andre tanker i hovedet end: GISP! KÆMPESLANGE!) Den åbnede munden og hvislede - stanken af harsk tyrehoved og gift så stærk, at mit tøj begyndte at ose. Verdensslangen brugte muligvis ikke mundskyl, men den var tydeligvis flittig med tandtråden. Dens tænder glimtede i perlerækker af perfekte, hvide trekanter. Dens lyserøde gab var stort nok til at sluge Haralds båd og en halvsnes af Haralds nærmeste venners både i én stor mundfuld."
Og sådan forsætter det stort set igennem hele bogen, og det gør bare romanen til en fryd at læse. Jeg er virkelig vild med Magnus' fortællerstemme. Den er bare helt perfekt. Dialogen er spot-on, fuld af humor, sarkasme og en form for fandenivoldskhed, der passer virkelig godt til gudernes verden.
"Klingen svingede fra side til side. "Nå, jamen hvad ville så være et godt navn? Noget, der passer til min personlighed og mine mange talenter." "Jamen jeg kender dig jo egentlig ikke så godt, som jeg gerne ville." Jeg kiggede på Samirah, der blot rystede på hovedet som for at sige: Hey, det er dit diskosværd. "For at være helt ærlig," sagde jeg, "så ved jeg ikke, hvad søren..." "Søren!" råbte sværdet. "Perfekt". Der er bare det med talende sværd ... Det er ikke lige til at vide, om de tager gas på en. De har ikke noget ansigtsudtryk. Eller ansigt. "Så, øh ... du vil gerne kaldes Søren." "Det er et ædelt navn," sagde sværdet. "Det passer godt til konger og skarpe skæreredskaber!""
Kampen om Sommersværdet er en virkelig velskrevet roman og er noget af en page turner, der er svært at lægge fra sig igen, når man først er begyndt. De eneste gange, hvor jeg lagde bogen fra mig, var når jeg skulle på arbejde eller sove.
Nu er det jo en fortælling hvori de nordiske guder også optræder og de har også fået lidt af et løft i forhold til de gamle myter. De er blevet lidt mere nutidige, de har blandt andet fået trådløst internet og ser tv-serier ligesom alle os andre (især Thor er afhængig af tv-serierne), men de er stadig genkendelige. Men måske ikke lige den slags guder man havde forventet. Men det gør bare det hele meget bedre.

Jeg vil anbefale Kampen om Sommersværdet, hvis du endnu ikke har læst den (og selv hvis du har, kan den sagtnes læses igen). Karakterne kan man ikke andet end at holde af, og historien er fuld af spænding og sjove indfald. Og hvem vil ikke gerne eje et skarpt, talende skæreredskab, som hedder Søren?
Jeg er i hvert fald klar til det næste eventyr med Magnus, Søren og alle de andre herlige karakterer.


4,5/5 stjerner

Titel: Kampen om Sommersværdet / Originaltitel: The Sword of Summer
Forfatter: Rick Riordan
Serie: Magnus Chase og de Nordiske Guder #1
Originalsprog: amerikansk / læst på dansk
Forlag: Carlsen
Udgivet: 2016 / oprindelig udgivet 6. oktober 2015
ISBN: 9788711513200
Sideantal: 558

Ingen kommentarer:

Send en kommentar