Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 9. december 2018

Albus Festival 2018


I starten af november blev Albus Festival afholdt for første gang på Dokk1 i Aarhus. Det var fire dage fyldt med aktiviteter og litteratur for og til børn. Jeg besøgte festivalen lørdag og søndag, hvor der var sammensat et stærkt program om Young Adult med foredrag/interviews med forskellige forfattere og bogbloggere.

Lørdag:


Jeg ankom til Dokk1 kvart i 11 og nåede at høre sidste del af interviewet med Pernille L. Steenby, som har skrevet debutromanen Inkarnation, som er første del i en fantasyserie. Jeg har endnu ikke læst den, men er skrevet op til den på biblioteket, og håber at få den læst, når den bliver klar til mig.
Derefter fortalte Eva, som er bogblogger, om YA og nogle af de YA bøger som har betydet mest for hende.


Næste punkt på programmet var Teri Terry. Og, ja jeg ved at jeg så hende to gange på BogForum, som kun var en uge forinden, men jeg kunne simpelthen ikke misse chancen, når hun nu også kom til Jylland. Desuden er hun en rigtig interessant foredragsholder, og så er hendes bøger også virkelig gode og fortjener at blive læst. Desuden kunne hun genkende mig fra BogForum, så der havde jeg lidt af et fangirl moment. Det er sgu lidt surrealistisk, når så stor en forfatter genkender én.


Efter en længere frokostpause blev det tid til mit næste programpunkt. Bogbloggerne Line og Kristine fortalte om at være bloggere på forholdsvis en "almindelig" blog og instagram. Det var en meget interessant snak.


Lørdagen blev afrundet med en virkelig spændende paneldebat om fantasy, målgrupper m.m. Panelet bestod af forfatterene Malene Sølvsten, Cecile Eken og Boris Hansen. Eva styrede de superoplagte deltagere, som sagtnes kunne have snakket i flere timer om de spændende emner, og for min skyld måtte det godt have varet længere, for det var simpelthen så interessant.
Alt i alt var det en rigtig god lørdag med et spændende program.


Søndag:


Søndag var igen en dag spækket med aktiviteter, men jeg var nødt til at være hård i min udvælgelse, så jeg havde kun få programpunkter, som jeg skulle høre. Det første punkt var et interview med Julie M. Day, som er i gang med at skrive fantasyserien om Grace og hendes eventyr i Trafallas. Hun blev interviewet af Eva. Det var også et rigtig godt interview, og jeg glæder mig meget til at få læst videre i serien.


Det sidste punkt på mit program var interviewet med Linette Harpsøe, som har skrevet Exilium trilogien og er pt. i gang med Skæbneløs serien, hvor første bind næsten lige er udkommet. Hun blev også interviewet af Eva. På busturen til Aarhus var jeg gået gang med den første bog i Exilium, som jeg fik læst rigtig mange sider i. Det var igen et virkelig spændende interview, og jeg er spændt på at dykke videre ned i Linette Harpsøes forfatterskab ved lejlighed.


Dette var som sagt mit sidste punkt i programmet, men det betød slet ikke at dagen var slut endnu. Jeg var nemlig ude at spise street food med en herlig flok mennesker, som bestod af Eva, Julie, Linette, Annika og Stinna. 


Ingen litteraturfestival uden bøger, så jeg kom (selvfølgelig) hjem med et par bøger. Jeg købte helt præcist to styks, som var Bedragets bog af Teri Terry (den eneste jeg manglede) og Linette Harpsøes Forfædrenes talisman, som er første bind i hendes nye serie Skæbneløs. De blev begge to signeret, men jeg havde også taget en stak bøger med som jeg fik signeret.

Alt i alt var det en rigtig hyggelig weekend, hvor det hele foregik i en afslappende atmosfære i hvert fald for mit vedkommne. Jeg er spændt på, hvad folkene bag Albus finder på til næste gang. Jeg er i hvert fald klar igen, hvis det bliver et lige så godt program, som det var i år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar