Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 14. september 2023

Legends & Lattes af Travis Baldree

"Worn out after decades of packing steel and raising hell, Viv the orc barbarian cashes out of the warrior’s life with one final score. A forgotten legend, a fabled artifact, and an unreasonable amount of hope lead her to the streets of Thune, where she plans to open the first coffee shop the city has ever seen.

However, her dreams of a fresh start pulling shots instead of swinging swords are hardly a sure bet. Old frenemies and Thune’s shady underbelly may just upset her plans. To finally build something that will last, Viv will need some new partners and a different kind of resolve.

A hot cup of fantasy slice-of-life with a dollop of romantic froth." 


Jeg har hørt meget godt om Legends & Lattes, så derfor var mine forventninger naturligt nok høje, og måske også en smule for høje. 

Viv, som er en orc, har brugt mange år på at svinge sin sværd og løse forskellige quests og opgaver. Nu har fået nok af alt blodet og indvoldene, og ønsker et mere fredeligt liv. Hun rejser til byen Thune, hvor hun køber en forfalden bygning, som hun sætter i stand med hjælp fra Cal, som hun hyrer til det.
Viv ønsker nemlig at åbne en café, som skal sælge kaffe og være et hyggeligt mødested. Hun ansætter Tandri til at hjælpe med at sælge, mens Thimble bliver ansat til at bage lækre bagværk. Men det er ikke alle der vil Viv det godt.

Legends & Lattes er cosy fantasy, som er en ny genre, som kan beskrives som hygge fantasy, hvor indsatserne ikke er høje. 
Jeg kan godt lide det D&D lignede univers med forskellige racer, der lever side om side, og som har forskellige egenskaber og karakteristika. Jeg kunne måske godt have tænkt mig, at vi fik endnu mere at vide om de forskellige racer, for nogle steder synes jeg det var lidt for overfladisk.
Handlingen bevæger sig lige så stille fremad. Det går en smule langsomt, og det skal man lige være indstillet på. Der sker ting og sager, men det sker langsomt.
Beskrivelserne af Vivs café var omhyggelige og det var let at forstille sig stedet.

Jeg kunne godt have tænkt mig, at Viv havde lidt mere ryggrad. Hun tvivler meget på sig selv, lader andre tage beslutningerne for hende, og flyder bare generelt med strømmen uden at gøre de store armbevægelser. Jeg havde måske forventet mig noget andet af en orc, og jeg savende noget lidt mere kant hos hende. Jeg synes faktisk at bipersonerne var mere interessante end hende, og det er ikke et helt godt tegn. 
Romancen manglede godt nok noget mere følelsesmæssig spænding mellem de to karakterer, så jeg bedre kunne investere mig i den, og hvis det havde været der, havde den ramt helt i plet for mig.

Legends & Lattes er en hyggelig fantasy roman, der forstår at sætte en stemning. Jeg var godt underholdt, og den er sød og nuttet - jeg savnede måske lidt mere kant, men det er en smagssag. Jeg gad virkelig godt se den filmatiseret ala Studio Ghibli style. Det tror jeg vil passe godt til den.


3,5/5 stjerner

Titel: Legends & Lattes
Forfatter: Travis Baldree
Serie: Legends & Lattes #1
Sprog: engelsk
Forlag: Tor
Udgivet: 10. november 2022
ISBN: 9781035007301
Sideantal: 308

Ingen kommentarer:

Send en kommentar