Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 30. maj 2017

Mareridt & Myrekryb 2 af Nick Clausen

"Historier som lurer – historier som knurrer.
Historier som bider – historier som svider.
Historier som tænder – historier som brænder.
Syv historier, som giver dig både Mareridt & Myrekryb."

Ligesom Mareridt & Myrekryb 1 indeholder Mareridt & Myrekryb 2 syv noveller, der fokuserer på forskellige former for uhygge og horror. Vi møder blandt andet aliens, spil der slår en ihjel og krabber. Mareridt & Myrekryb 2 er en god blanding af både realistiske og mere overnaturlige gys. Der er lidt for enhver smag. De syv noveller er Babysitter, Dødelige Drømme, Skole-hjem-samtalen, Brønden, Indtrængeren, Krabbernes herre, Knurhår. Og af dem kunne jeg især godt lide Brønden (som var min favorit - den var dejlig skræmmende), Dødelige Drømme, Babysitter og Knurhår.

Jeg savnede noget mere fokus på det uhyggelige og det skræmmende. Det synes jeg, der var lidt for lidt af. Det var kun et fåtal af novellerne der rent faktisk skræmte mig eller hvor jeg i hvert fald følte en ridslen ned af ryggen. Jeg har læst rigtig meget horror og set ganske mange horrorfilm, så jeg kan godt mærke at der skal mere og mere til at skræmme mig, når jeg læser horror. Men det skal bestemt ikke fjerne fokusset fra at Mareridt & Myrekryb 2 er en meget velskrevet novellesamling. For det er den. Clausen er fuld af virkelig interessante ideer, som han får fortalt videre virkelig godt og på en sådan måde at man får lyst til at læse mere. Sproget er let, levende og fuld af billedskabende sætninger. Igen må jeg nævne novellen Brønden, hvor jeg synes det hele fungerede rigtig godt. Stemningen blev bygget virkelig godt op, mens uhyggen langsomt sneg sig tættere og tættere på og så var monsteret også pænt skræmmende. Jeg fandt også at ideen til Dødelige Drømme meget interessant. Et spil til mobilen, hvor man skal gennemfører banerne både på mobilen, men også i ens drømme, hvor det pludselig bliver meget virkeligt og ens eget liv er indsatsen.

Ligesom i Mareridt & Myrekryb 1 runder Clausen hver novelle af med et lille efterskrift, hvor han fortæller hvor ideen til novellen stammede fra. Jeg synes stadig det er virkelig fascinerende, når forfattere afslører hvor deres inspiration stammer fra.

Mareridt & Myrekryb 2 er alt i alt en veludført novellesamling. Den er nok mere målrettet læsere der er mere til gys end horror. Eller som i hvert fald ikke har læst meget horror. For mig blev det aldrig helt uhyggeligt og skræmmende, som jeg havde håbet på. Men sådan er vi jo alle heldigvis forskellige. Og jeg vil helt klart anbefale Clausens forfatterskab, for der er noget for enhver smag.
Jeg krydser dog i al hemmelighed fingre for at Nick Clausen engang skriver en horror roman for voksne, for det tror jeg kan blive virkelig uhyggeligt.


3,5/5 stjerner

Mareridt & Myrekryb 2 (Mareridt & Myrekryb #2) af Nick Clausen
Forlag: Forlaget Facet
Udgivet: 2 februar 2017
ISBN: 9788793456143
232 sider

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget

Ingen kommentarer:

Send en kommentar