Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 23. maj 2017

Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Original Screenplay af J.K. Rowling

"When Magizoologist Newt Scamander arrives in New York, he intends his stay to be just a brief stopover. However, when his magical case is misplaced and some of Newt's fantastic beasts escape, it spells trouble for everyone…"

Så jeg så selvfølgelig Fantastic Beasts and Where to Find Them i biografen sidste år. Faktisk så jeg den to gange, første med en veninde fra arbejde og anden gang med min ene lillebror. Og jeg var så positiv overrasket, da jeg havde set den. Jeg havde frygtet filmen lidt på grund af de forventninger jeg havde til filmen. Nu er det jo J.K. Rowling og det foregår i Harry Potter universet uden at være Harry Potter. Men som sagt blev de fleste af mine bange anelser gjort til skamme, der er lige en enkel skuespiller, som jeg har et par forbehold til - det kan blive meget godt eller det kan blive for meget. Men altså det var en helt igennem eventyrlig film. Var den perfekt, nej det var den bestemt ikke, men den var rigtig underholdende, og den gav mig en følelse af magi og eventyr.

Efter at have set filmen ville jeg gerne læse filmmanuskriptet til den. Og det fik jeg så gjort her i april måned. Og det var som at se filmen igen. Jeg kunne levende forstille mig scenerne og karakterne. Og derfor vil jeg også sige at dette manuskript ikke nødvendigvis kan stå alene. Manuskriptet og filmen er ganske enkelt for sammensmeltet. Man kan sagtnes se filmen uden at læse manuskriptet, det mister man ikke noget ved. Men jeg tror man mister en hel del ved kun at læse manuskriptet og ikke se filmen. Man mister den magi der blev levendeliggjort på filmen, og det gode arbejde som skuespillerne gør. Der er stadig noget magisk over manuskriptet, men det er ikke den samme form for magi. Og de karakterer som Rowling har skabt er jo bare så skønne. Jeg holder især af Queenie, Newt og Jacob. Men Tina er også ved at vinde indpas.

Og nu til skabningerne! Jeg har altid været meget fascineret af magiske væsner, og da jeg var barn slugte jeg alle de bøger om emnet som jeg kunne komme i nærheden af. Jeg var endda igang med at skrive mit eget Bestiarium på et tidspunkt. Det var helt klart Niffleren der var sat op til at stjæle billedet, og også det væsen der fik mest spilletid. Og den er da også ganske sød, og giver nogle gode grin i dens evige jagt efter alt hvad der skinner og helst den dyre slags glitter.
Jeg var vild med Swooping Evil, den var bare sej. Men her vil jeg igen sige at man også skal se filmen, for selvom der er små beskrivelser, tegninger samt Newt Scamander forklarer en hel del om skabningerne, så giver det ikke helt det samme som at se det i filmen. Hvis det havde været en fagbog tror jeg det havde fungeret fint uden en tilsvarende film.

Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Original Screenplay er et herlig gensyn, der dog ikke kan stå alene, men en herlig tilføjelse til Harry Potter universet, og som bringer noget magi ind i en travl hverdag.


4/5 stjerner

Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Original Screenplay af J.K. Rowling
Forlag: Little, Brown Book Group
Udgivet: 19. november 2016
ISBN: 9781408708989
294 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar