Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 27. juni 2017

Bogevent i Viborg

Lørdag d. 17 juni tog jeg min mor under armen og vi drog sammen til Viborg Bibliotek. Vi skulle nemlig til et bogevent som bogbloggeren Pipalukbooks havde arrangeret. Hun havde inviteret fem forskellige forfattere til at komme og fortælle om dem selv / deres bøger / lige hvad de havde på hjerte.


Den første forfatter der indtog scenen var Ditte Wiese, der har skrevet ungdomsromanen Provinspis. Wiese fortalte lidt om sig selv, blandt andet har hun altid vidst at hun skulle arbejde med ord på den ene eller anden måde. Hun fortalte også om Provinspis' tilblivelse og hvor inspiration til bogen og dens hovedperson Ida kom fra. Derudover læste hun også lidt op af bogen. Jeg har endnu ikke selv læst bogen, men jeg har reserveret den på biblioteket, så jeg får mulighed for det.


Den anden forfatter på scenen var Preben Steen Nielsen. Han har skrevet biografien Kan den snakke? 12000 dage set fra en kørestol. Han fortalte blandt andet om livet med et handicap samt mange af de ting han havde oplevet både på godt og ondt.


Herefter blev scene indtaget af den dynamiske duo bestående af Marie-Louise Rønning og Mette Sejrbo, der begge har udgivet fantasyromaner henholdsvis Skaberens Våben - Tusmørkebørn (Rønning) og Heksens kald og Varulvens forbandelse (Sejrbo). De snakkede blandt andet om deres skriveproces. Sejrbo foretager en meget grundig research og går ned i detaljerne, mens Rønning har en helt anden måde at gribe tingene an på. De tog også fat på vampyren som tema, hvor de snakkede om hvad en vampyr er, og jeg kan løfte sløret for at de bestemt ikke var enige. Jeg er selv meget glad for vampyren, så det er altid interessant at høre andres opfattelser af denne kendte og elskede figur. De snakkede også om sex og hvor meget eller lidt der skal/må være i bøger og ikke mindst hvornår.
Jeg synes det var rigtig godt at de to forfattere havde valgt at gå sammen og "interviewe" hinanden. Det gav et helt andet flow og de var rigtig sjove og gode sammen.


Sidste forfatter på scene var Claus Holm. Holm skriver på engelsk, men en af hans bøger er også udkommet på dansk. De to bøger han havde fokus på var De, der vogter og Tempus Investigations. Han skriver om almindelig mennesker i ualmindelig situationer. Han læste også op fra begge og de lyder meget interessante, så det kan være at jeg tager et kig på dem engang i fremtiden.


Eventet var åben for både bogbloggere og almindelige læsere/nysgerrige og vi var da også en god blanding. Der var nogle stykker der kom, hørte et oplæg og gik igen. Og det kan jeg godt forsår for der var virkeligt varmt og lufttæt, der hvor vi sad. Men der var heldigvis små pauser imellem oplægene så man lige kunne få strukket benene, tage noget frisk luft samt snakke med forfatterne og de andre fermmødte. Der var også små lodtrækninger efter indlægene og jeg var så heldig at vinde en bogpræmie bestående af Mellem himmel og helvede 1: Daniel af Anne Christine Eriksen og Københavns skygger af Aspíciens Haufniensis (mit nummer blev faktisk trukket hele to gange, men anden gang sprang vi over så en anden kunne få chancen). Efter oplægene fik Pipaluk overrakt en lille blomstergave fra forfatterne, og Pipaluk overraskede bagefter os bogbloggere med et stort net fyldt med bøger og andre gode sager (forfatterne havde fået overrakt deres net efter deres oplæg). Det var et regulært boggavefest, som Pipaluk havde stablet på benene ved hjælp af en stor flok gavmilde sponsorer, som bliver nævnt nederst. Tak for alle tingene. Jeg købte også selv tre bøger og fik dem signeret ved samme lejlighed (Skaberens Våben - Tusmørkebørn af Marie-Louise Rønning samt Heksens kald og Varulvens forbandelse af Mette Sejrbo.
Det var alt i alt nogle hyggelige timer, som blev tilbragt i bøgernes verden. Det bliver bestemt ikke sidste gang.


Sponsorliste:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar