Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 8. juni 2017

Ternet Ninja af Anders Matthesen

"Pakken var på størrelse med et stort egern ... eller et andet dyr på den størrelse ... Eller et meget lille barn. Man vidste aldrig med Onkel Stewart. 
'Er det noget levende?' spurgte Aske. Onkel Stewart svarede, stadig med munden fuld af småkager: 'Det skulle man sgu tro, Aske. Den pakke har rumlet og raslet, så jeg var tæt på at tilkalde åndernes magt.' Stewart sprællede med fingerne for at vise, hvor mystisk det hele åbenbart havde været.
Aske rev papiret op. Det var en dukke af en art? Ternet! Den havde hætte på og to sorte knapøjne. Aske havde aldrig set noget lignende: 'Hvad er det for én?'"

Jeg blev anbefalet at læse Ternet Ninja af en af mine kollegaer. Hun havde læst den sammen med sin søn og de havde virkelig moret sig herligt. Og jeg havde ledt efter en sjov bog, som jeg blandt andet kunne anbefale til drenge, når jeg var på arbejde. Så jeg gav mig i kast med Ternet Ninja en fridag og jeg gav ikke slip den igen før den var læst. Så fængende og sjov var den.

Ternet Ninja handler om Aske, som har en del op- og nedture, og som ikke er så god til at tage de konflikter, der dukker op både i den sammenbragte familie og i skolen. Han får en ternet ninja i fødselsdagsgave af Onkel Stewart (ja, den Stewart!). Og så begynder der at ske ting og sager for den ternet ninja er ikke helt almindelig og heller ikke spor harmløs, men den er derimod på en indædt jagt på at retfærdigheden skal sejre.

Hvis man har set nogle af Matthesens shows ved man at han har en ganske særlig humor. Den er nok ikke for alle, men for dem der kan lide den, synes jeg man skal kaste et blik på Ternet Ninja for humoren bliver fint overført og virker rigtig godt på skrift. Og så er humoren og sproget bare så rå og karakterne så sjove og overdrevne, især den ternet ninja (T.N.), at jeg ikke kunne lade være med at grine flere gange undervejs. Ternet Ninja er foruden at være letlæst og underholdende også illustreret med nogle herlige tegninger, der er med til at understøtte historien.

I Ternet Ninja kommer vi ud på nogle vaskeægte eventyr og møde både kendte og nye karakterer fra Matthesens bagkatalog. Jeg vil sige at T.N. blev min ultimative favorit af alle de farverige karakterer man møder i bogen. Han var simpelthen bare genial og skrupskør.

Jeg har allerede anbefalet Ternet Ninja til flere af mine kollegaer, der har børn, for den egner sig både til højtlæsning (hvis oplæseren kan lade være med at grine hele tiden - jeg ville i hvert fald få svært ved at stoppe med at grine), men den er også ganske fint til selvlæsning.
Så nu venter jeg bare spændt på at det begynder at vrimle med Ternede Ninjaer på skøre missioner iført ægte cashmeeeere!


3,5
/5 stjerner

Ternet Ninja af Anders Matthesen
Forlag: Høst & Søn
Udgivet: 2016
ISBN: 9788763840958

Ingen kommentarer:

Send en kommentar