Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 13. juni 2017

Er du okay, Fie? af Anika Eibe

"Jeg ved godt hvordan folk opfatter mig.
Jeg ved godt de tror de ved alt om mig. 
Alene på grund af mit udseende.
Men ved I hvad … det gør de ikke.
Fie har det hele. 
Hun er smuk, dygtig i skolen, 
og drengene er vilde med hende.
Udadtil er hendes liv fantastisk.
Men ikke alt er så perfekt som det ser ud."

Er du okay, Fie? er anden bog i den selvstændige serie Er du okay...? Den første bog Er du okay, Marie? handlede om mobning, mens Er du okay, Fie? har fokus på cutting. Fie (af hendes forældre  bliver hun kaldt Anna-Sofie, et navn som hun hader) ser på overfladen ud til at have det perfekte liv. Hun er smuk, hun er virkelig dygtig i skolen og drengene har også et godt øje til hende. Men livet er ikke så perfekt for Fie som det ser ud til. Hun lever under et meget stort forventningspres fra forældrene (især moren er kørt helt af sporet), fra den generelle omverden og ikke mindst fra hende selv. Så for at få kontrol over den indre smerte hun føler, skære hun i sig selv. De eneste tidspunkter hvor hun føler sig nogenlunde fri er når hun er ude og træne med hendes hest Cappi og så selvfølgelig Patrick. De er hendes små pusterum, indtil hun finder ud af hvad hun virkelig føler for Patrick og det vil aldrig kunne lade sig gøre i den perfekte verden hendes forældre vil have hende til at leve.
"Det var svært at finde facaden frem efter den lorteweekend. Det virkede næsten umuligt at smøre 'Fie-smilet' på og træde ind i klassen og bare være på."
Jeg er virkelig blevet fanget af disse Er du okay...? bøger. De behandler super relevante emner, som er meget tabubelagte. Der er kommet mere fokus på mobning i skolerne de sidste par år, og det er godt, men det er  bare stadig ikke nok, og der er heller ikke særlig meget fokus på mobning på arbejdspladsen.
Cutting og andre former for selvskade kommer der gradvis også mere fokus på blandt andet igennem skønlitterære bøger som Er du okay, Fie? og Hjertet er 1 organ af Sarah Engell, men det er mit indtryk at det stadig er meget tabubelagt og noget der kan være svært at tale om på grund af eksempelvis berøringsangst (som det ses i Hjertet er 1 organ).
"Nogle gange havde jeg lyst til at skrige af frustation. Give efter for trangen til at være ærlig og bare plapre ud med hvordan jeg havde det i stedet for bare at svare at alt var godt. Hvad ville de mon sige hvis jeg rev bandagen af armen og viste dem mine sår?"
Jeg læste Er du okay, Fie? under forårets Read-A-Thon. Den er til tider hård og grum, og jeg havde virkelig lyst til at ruske Fies mor meget hårdt. Men jeg følte også, at jeg kom tæt på Fie og hendes følelser og tanker. Og det var bare rigtig dejlig for det gjorde bogen så meget mere nærværende og altopslugende. Det er en bog man ikke kan lægge fra sig, når man først er begyndt.

Hvis du kan lide barske historier om selvskade, smerte, svigt og måske en lille smule håb gemt imellem alt det grumme er Er du okay, Fie? lige en bog for dig. Jeg har fået den næste bog i serien Er du okay, Matthias? og den får bestemt ikke lov til at stå ulæst på min hylde særligt længe. Og jeg kan kun anbefale, at du også få læst denne relevante serie.

4/5 stjerner

Titel: Er du okay, Fie?
Forfatter: Anika Eibe
Serie: Er du okay...?
Sprog: dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 10. februar 2017
ISBN: 9788758824628
Sideantal: 179 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar