Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 6. juni 2017

Ildkamp af Brandon Sanderson

"Stålhjerte er død. Dræbt af den unge David Charleston. Newcago er under beskyttelse af Fortropperne, men landet er stadig underlagt de magtfulde episkes styre, så jagten på at finde og dræbe episke fortsætter for David og Fortropperne. 
I Babylon Genopført, det tidligere Manhattan, regerer den højere episke Regalia nådesløst, og hun truer med at sprænge byen i luften, hvis ikke Fortropperne handler hurtigt. Derfor rejser Fortropperne til Babylon Genopført for at konfrontere Regalia, men der er flere episke fra Fortroppernes fortid, der lurer i den oversvømmede by."
Min anmeldelse af Stålhjerte kan læses lige her


Der er gået noget tid efter at Stålhjertes døde, Newcago forsøger at genoprette sig selv, nu uden en episk ved magten, men det betyder bestemt ikke at det er slut med de morderiske episke. Efter at David og Fortropperne dræbte Stålhjerte, har andre episke fået øjet på dem og begynder at jage dem og især David. Det er en episk, Regalia, der står bag disse angreb, og for at få dem stoppet må David sammen med Prof og Tia rejse til Babylon Genopført. Og intet er selvfølgelig som det ser ud ved første øjekast.

Det er ikke altid jeg synes at bog 2 i en trilogi er helt vellykket som en selvstændig bog. Bog 2 bliver tit brugt til at bygge op til det endelige klimaks i bog 3. Og det er for det meste ganske fint, men nogle gange vil jeg bare gerne have noget mere ud af bog 2. Og det skal jeg love at Sanderson har givet mig med Ildkamp. Ildkamp føles som mere end den lidt oversete 2'er. Den gør det nemlig rigtig godt og fortæller en spændende historie. Den har ligeledes et meget højt tempo, der gjorde, at jeg lige havde brug for at trække vejret en gang imellem. Og jeg har bestemt heller ikke noget imod bøger med et hæsblæsende tempo, så længe det ikke modarbejder handlingen, hvilket Ildkamp heldigvis ikke gjorde.

Dog er der en ting der er begyndt at irritere mig, nemlig Davids mangel på at kunne lave ordsprog. Og at man skal have det smidt i hovedet hele tiden. Først var det ganske sjovt, men nu er det ved at tage overhånd og kamme lidt over. Det er bare blevet lidt for meget efter min mening.

Det var fedt nok at komme til en ny by med nye episke og det hele, men jeg må dog indrømme, at jeg savnede Abraham og Cody, ja hele holdånden som blev bygget op i Stålhjerte manglede i en stor del af historien. Vi blev ganske vist præsenteret for nye mennesker, men det var ikke helt det samme. Og så talte de bare ikke sammen med hinanden. David havde store hemmeligheder for holdet, og Prof holdt samtidig hemmeligheder for David (der bar så også grunde til at de holdt hemmeligheder for hinanden), men jeg synes bare at det var en skam for deres dynamik som jeg holdt af i Stålhjerte.

Ildkamp er en underholdende forsættelse på Stålhjerte. Sanderson skriver forsat godt, og jeg holder stadig meget af serien, selvom der var visse ting, der begyndte at fylde for meget, og jeg skal bestemt også læse den sidste bog.


3,5/5 stjerner

Ildkamp (Fortropperne #2) af Brandon Sanderson / Originaltitel: Firefight (Reckoners #2)
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: Dreamlitt
Udgivet: oktober 2015 (denne udgave) / oprindelig udgivet 6. januar 2015
ISBN: 9788771711202
408 sider

Bogen er en gave fra forlaget

Ingen kommentarer:

Send en kommentar