Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 4. februar 2019

Bloggeraften med Carolina Setterwall


[Reklame - Inviteret af Hr. Ferdinand

I fredags var jeg inviteret af forlaget Hr. Ferdinand til at møde forfatteren Carolina Setterwall og høre mere om hendes debut Lad os håbe på det bedste.
Arrangementet foregik i Aarhus, nærmere bestemt Dokk1, hvilket jeg var meget glad for, for det betød at jeg kunne tage bussen dertil.

Vi var 10 bogbloggere der mødtes i informationen på Dokk1, hvor Mette fra forlaget kom og hentede os og førte os ind i et mødelokale, hvor vi skulle med Carolina. Jeg kendte nogle af bogbloggerne, mens andre var helt nye bekendtskaber.
Carolina kom med sin danske redaktør Andrea Fehlauer, som også interviewede Carolina i en halv times tid, og derefter havde vi mulighed for at stille spørgsmål. Det hele foregik på engelsk, hvilket jeg var glad. Jeg kan godt forstå lidt svensk, men så skal der også tales meget langsomt, og Carolina understregede også at hun heller ikke forstod dansk, så det var en perfekt løsning.
Det var et rigtig fint interview, hvor Carolina fortalte noget af sin historie, især den del hun har skrevet om i Lad os håbe på det bedste, som er en autofiktiv roman om hendes liv med Aksel samt tabet af ham. Der blev også talt om nogle af de følelser hun oplevede under sin sorg. Også følelser som misundelse og vrede, og som kan være svære at tale om med ens nærmeste. Det var en snak, hvor vi kom vidt omkring, og den var meget livsbekræftende.

Efter bloggermødet fik vi sandwich, snacks og drikkelse, og vi havde også mulighed for at hyggesnakke med hinanden. Efter maden skulle nogle videre mens nogle af os andre blev til publikumsarrangementet, som er en del af Authors in Aarhus, som har fokus på samtaler med internationale forfattere. Det er et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Aarhus Kommunes Biblioteker. Hr. Ferdinand var ligeledes en samarbejdspartner i denne omgang.
Carolina blev denne gang interviewet af Maj-Britt Guldin, som forsker i sorg og som blandt andet har skrevet en tænkepausebog om emnet.
Lidt af det samme som jeg hørte til bloggermødet blev sagt her, men der kommer også en hel del nyt på banen, da det jo var en anden interviewer, der havde en anden vinkel. Der var fokus på sorgen og Carolinas sorgproces, samt hvilke ting hun manglede undervejs. Lad os håbe på det bedste var sådan bog hun havde savnet under sin egen sorg, og som kunne have hjulpet hende, og det var også en af grundene til at hun skrev den. Carolina læste også et afsnit op fra bogen på svensk. Igen var en rigtig fin samtale, som jeg gik meget ud af, da sorg og de andre følelser, der knytter sig til, kan være meget svært at tale om.
Efter interviewet var der mulighed for at få signeret ens bog, og den benyttede jeg mig selvfølgelig og fik i samme ombæring vekslet et par ord med Carolina. Dansk er det første sprog foruden svensk hun er udkommet på, men hun fortalt at rettighederne er solgt til 25 lande.

Det var nogle rigtig hyggelige timer, og jeg vil slutte af med at sige mange tak til forlaget for at have inviteret mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar