Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 28. februar 2019

Kampen for Valianien af Christina Bonde

"Izola er kommet hjem fra Falkien og opsøger Casper, men han vil ikke tro på hendes fortælling om den fremmede verden og forsøger at holde Izola hen når hun taler om sine oplevelser. 
Morfar har foruroligende oplysninger om Mai der sætter Izolas overbevisning på prøve, men samtidig er hun desperat for at vende tilbage og kæmpe for Falkiens undergang. Men missionen bliver håbløs da Jorian falder i kong Falkes hænder og omgivelserne bliver barskere end nogensinde.
Hjælpen viser sig at komme fra den dybeste og mest magiske del af Hjertet. Fra en ven som har hjulpet Izola før."



Kampen for Valianien er andet bind i Christina Bondes fantasytrilogi Izola.

Izola er røget tilbage til den almindelig menneskelig verden, og hun er desperat efter at komme tilbage til Falkien, Jorian og de andre som hun holder af og forsøge at redde dem fra den magtsyge Falke, der vil gøre alt for at holde fast på magten.
Izolas ven Casper kommer også mere på banen, der han forsøger at hjælpe Izola. Han tror ikke på hendes historier om Falkien, og vil bare gerne have at hun bliver sit gamle jeg. Izolas morfar kommer også på banen med oplysninger om Izolas mor Mai.

I Kampen for Valianien ryger Izola frem og tilbage mellem Falkien og den almindelige verden, og dette er med til at skabe en del spænding. Jeg kunne selv bedst lide når Izola var i Falkien, for det er godt nok et land, der undergår store forandringer i bogen. Den forandring Izola gennemgik selv var også rigtig interessant.

Jeg brød mig desværre ikke rigtig om Casper (Izolas ven) i denne bog. Han var fin nok i Rejsen til Falkien, men det handler nok mere om, at han ikke var rigtig med i den andet end i starten og som én Izola tænkte på en gang imellem. Jeg synes, at han var træls og overbeskyttende, og jeg kan ikke rigtig forstå, hvorfor Izola tidligere har været tiltrukket af ham.
Til gengæld var jeg glad for at morfaren kom mere på banen i forhold til den første bog. Han afslørede nemlig nogle ting om Izolas mor, som både gav svar på nogle af mine spørgsmål, og så åbnede han også op for nogle nye.

Christina Bonde skriver godt og forstår at sætte en historie samme, det er der slet ingen tvivl.
Men den største udfordring jeg havde, mens jeg læste Kampen for Valianien var at den føltes lidt som den oversete to'er, der gør klar til det store klimaks i det tredje og sidste bind, og hvor jeg som læser sad tilbage med en følelse af, at jeg manglede noget. Det kan sagtnes være at jeg sad med denne følelse, fordi jeg synes at handlingen foregik for lidt i Falkien, mens vi var for meget i den almindelige verden, og jeg fandt helt klart Falkien mere spændende. Men det er som sagt bare min mening.

Kampen for Valianien er en roman, der tager nogle store temaer op som had, kærlighed, håbløshed og styrken til at kæmpe videre når alt ser sortest ud. Jeg skal i hvert fald have slutningen med, når den udkommer på et tidspunkt.


3/5 stjerner

Titel: Kampen for Valianien
Forfatter: Christina Bonde
Serie: Izola #2
Sprog: dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 19. oktober 2018
ISBN: 9788758831909
Sideantal: 336

Ingen kommentarer:

Send en kommentar