Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 24. februar 2019

Så god som ny af Kristina Aamand

"Maryam lyver. Hendes monster siger, at det vil vise sig, om hun taler sandt, når hun bliver gift. En mand kan mærke, om man er brugt."


Så god som ny af Kristina Aamand er en del af forlaget Carlsen serie af uafhængige billednoveller, der henvender sig til unge. Serien tæller også Hader, hader ikke af Glenn Ringtved og Mowgli af Sarah Engell.

Så god som ny handler om den unge pige Maryam, der er forelsket i Pelle, men som skal giftes med en anden mand, som hendes familie har valgt til hende. Maryam er bange for at hendes forældre og den nye mand finder ud af, hvad hun lyver om og bestiller derfor tid på en klinik til at få en ny mødom.

"Er hun ødelagt?" "Det er en overfladisk skramme." Han flettede fingrene foran sig. "Du kan være helt rolig. Englene har holdt hånden over hende." Den dag forstod jeg, at hun havde noget meget dyrebart mellem benene, og at det kunne gå i stykker, hvis jeg ikke passede på.

Så god som ny er en meget stærk novelle med et fantastisk smukt sprog og en fortælling, der virkelig sætter ens tanker i gang. Man lider sammen med Maryam, mens hun ligger på den kolde briks, og mindes den hun aldrig kan få.
Kristina Aamands ord er så stærke og hænger ved efter længe efter endt læsning, og min ene anke er at jeg godt kunne have tænkt mig at novellen var lidt længere. Det er Solveig Agerbak, der har illustreret novellen, men desværre var jeg ikke så vild med stilen. Jeg fandt dem alt for mærkelig, men de passede sådan set meget fint til historien. 

Jeg vil anbefale Så god som ny til alle, ung som gammel. Det er en barsk og vigtig historie, man ikke må snyde sig selv for.


4/5 stjerner

Titel: Så god som ny
Forfatter: Kristina Aamand / Illustrator: Solveig Agerbak
Serie: Carlsens billednoveller
Sprog: dansk
Forlag: Carlsen
Udgivet: 3. december 2018
ISBN: 9788711698747
Sideantal: 32

Ingen kommentarer:

Send en kommentar