Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 17. september 2019

Fantasyfestival 2019 - lørdag


[Reklame - aktivitetsarmbånd sponsoreret af Fantasyfestivalen/Esbjerg Bibliotek]

I år var det tredje gang jeg besøgte Fantasyfestivalen i Esbjerg og første gang jeg var der både lørdag og søndag. Det var helt vildt fedt at være der begge dage, og det er noget jeg helt sikkert vil gøre igen. Dette blogindlæg kommer til at handle om lørdagen.

Jeg ankom til Esbjerg og mit hotel fredag aften. Jeg havde valgt at tage en ekstra overnatning, da jeg har pænt langt med til Esbjerg med toget. Derudover ville jeg også gerne være frisk til når det hele gik løs om lørdagen.
Jeg havde på forhånd lagt et program med ting, som jeg gerne ville se og høre, og jeg fik da også oplevet de fleste. Der var virkelig mange fede oplæg og debatter som jeg gerne ville have set, men desværre har jeg ikke en tidsvender, hvilket ellers ville have været smart. Jeg havde også lagt tid ind til at gå rundt og suge den skønne atmosfære og snakke med både forlag, forfattere, bogbloggere og andre fantasyglade mennesker.


Det første punkt i mit program var åbningstalen i Riddersalen, hvor der var tre talere. Den første taler var formanden for Kultur og Fritidsudvalget, dernæst var det Peter V. Brett og til sidst Julie Kagawa. Og så var Fantasyfestivalen officielt skudt i gang.


Derefter hørte jeg Malene Sølvsten tale om hendes kommende bog Livets blod, som handler om dele af Elias' liv. Elias er en karakter fra Ravnenes Hvisken, og jeg er meget spændt på at læse Elias' bog, der jeg altid har fundet ham meget interessant som en karakter, fordi han bevæger sig meget i forskellige gråzoner. Det var en rigtig god snak Malene havde først med intervieweren Eva Munk og derefter publikummet.


Det næste foredrag jeg hørte var På virkelighedsflugt med The Boy Who Lived, hvor forfatterne Trine V. Ipsen, Julie Midtgaard og Katrine Skovgaard. De skulle blandt andet tale om hvordan Harry Potter har påvirket dem, og fantasy mere generelt. Der var virkelig mange, der gerne ville høre dette foredrag, så det var virkelig varmt i det rum og jeg endte med at stå op sammen med en del andre. Det var et meget fint og interessant foredrag. Men næste gang Harry Potter er på banen, har han nok brug for et større lokale, så han virkelig kan slå sine magiske folder.


Jeg deltog også i en bookrelease for Sidsel Sander Mittets nyeste bog Smagen af asken - Bjergtaget 2, som lige var blevet klar til messen. Vi fik serveret bobler og chips, og så holdt Sidsel en meget fin tale. Jeg er i gang med at læse den første bog i serien Og de blev lokket - Bjergtaget 1, og den er virkelig fed, så en stor anbefaling for mig om at komme i gang med denne serie. 


Mit sidst planlagte programpunkt var foredrag med Peter V. Brett og det var en helt fantastisk oplevelse. Han fortalte så spændende og levende og fik salen til at le mange gange. Får jeg chancen for at høre ham en anden gang, så griber jeg den helt sikkert. Jeg synes at det er et kæmpe scoop at Fantasyfestivalen fik fat i ham. Hans bøger er også helt fantastisk, så hvis du elsker fantasy, så tjek dem endelig ud.

Efter foredraget var der signering med Julie Kagawa og Peter V. Brett, hvor jeg fik signeret mine bøger og fik en lille snak med begge forfattere (glemte dog at tage billeder, for jeg var en smule starstruck).
Jeg synes at det var mega fedt at begge udenlandske forfattere signerede på samme tid og i samme rum, så man slap for at stå i kø hele tiden, hvilket jeg synes jeg gjorde sidste år, hvor jeg skulle have signeret bøger af Patricia Briggs og Sebastien de Castell.

Jeg gik som sagt også rundt i Riddersalen (messeområdet) og sugede alle indtrykkene til mig og fik snakket med en masse mennesker. Jeg vil derfor lige runde dette indlæg af med nogle stemningsbilleder. Der vil snarest muligt komme et blogindlæg om min søndag på festivalen som også vil indeholde mine bog- og merchindkøb, så hold øje med bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar