Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 26. september 2019

Kvinder i kamp: 150 års kamp for frihed, lighed, søsterskab! af Marta Breen

"For 150 år siden levede kvinder og mænd helt forskellige liv. Kvinder måtte ikke stemme ved valg eller tjene deres egne penge. De havde heller ikke retten over deres egen krop. Det var først, da kvinderne begyndte at organisere sig, at der skete ændringer."


Efter at have læst Skamløs tidligere i år, fik jeg lyst til at læse noget lignede og gerne i tegneserieformat. Og det var her i min søgning at jeg (gen)opdagede Kvinder i kamp: 150 års kamp for frihed, lighed, søsterskab! skrevet af Marta Breen og illustreret af Jenny Jordahl. Jeg havde set den før på SoMe, men havde glemt den lidt igen i alle de bøger og tegneserier jeg dagligt bliver bombarberet med. Men jeg kom i tanke den igen og bestilte den derfor straks hjem fra biblioteket.

Kvinder i kamp handler om nogle af kvindebevægelsens mange dramatiske kampe for retfærdighed og ligestilling. Heriblandt er retten til at få en uddannelse, retten til at stemme og retten til at bestemme over egen krop. Historisk strækker tegneseriens sig fra kvindekampen under slaveriet i 1700-tallet og frem til Malalas kamp for at gå i skole og kunne tale frit. Undervejs har den forskellige nedslag i kvindekampens historie, hvor den også fremhæver nogle af de kvinder der stod i fronten.
Illustrationerne er holdt i farvetemaer som skifter for hvert afsnit, hvilket jeg synes var en virkelig god detalje og det fungere rigtig godt under læsningen. Illustrationerne er måske en kende enkle i det til tider, men det er smagssag. Ellers synes jeg at det er en meget flot og gennemført udgivelse.

Kvinder i kamp er en fremragende tegneserie, der gav mig lyst til at fordybe mig endnu mere i kvindekampens historie og ikke mindst de kvinder, som har haft en meget fremtrædende rolle. Det er tankevækkende og inspirerende tegneserie, der omhandler en vigtig del af vores historie. Jeg vil anbefale den til alle, der ønsker at læse en feministisk og historisk tegneserie.


4/5 stjerner

Titel: Kvinder i kamp: 150 års kamp for frihed, lighed, søsterskab! // Originaltitel: Kvinner i kamp - 150 år med likhet, frihet, søsterskap
Forfatter: Marta Breen // Illustrator: Jenny Jordahl
Serie: -
Originalsprog: norsk // læst på dansk
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 2018
ISBN: 9788702271393
Sideantal: 212

Ingen kommentarer:

Send en kommentar