Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 2. juni 2016

Afsind af Martin Schjönning

"I en dunkel kælder fører den psykisk syge Gregor en ensom, men harmonisk tilværelse indtil han finder et grynet fotografi ved sin hoveddør. Dæmoner fra hans forvirrede fortid begynder at forfølge ham, men ikke nok med det. Overalt i byen begynder ellers helt normale mennesker at begå de mest groteske og makabre forbrydelser. En epidemi af vanvid er øjensynligt brudt ud. Gregors syge sind kan dårligt håndtere hans egne problemer, men pludselig befinder han sig også i centrum af en krise, der truer med at få samfundet til at bryde sammen. Sammen med sin eneste ven, en mystisk fremmed og en fjendtligt indstillet hospitalchef jager Gregor sandheden, mens sandheden jager ham. Samtidigt spreder afsindet sig med rædselsvækkende hast."


Hovedpersonen Gregor er psykisk syg. Han lever et ensomt liv, gemt i skyggerne. Men det bliver han ikke ved med, for en mærkelig form for sindsyge bryder ud i byen og spreder sig med utrolig hast. Og den påvirker ikke kun allerede psykiske syge mennesker, men også helt "normale" mennesker. Gregor besidder nøglen til at stoppe dette vanvind. Han ved dog ikke hvordan, da hans hukommelse ikke just er samarbejdsvillig, men langsomt får han stykket den uhyggelige sandhed sammen.

Romanen har flere forskellige fortællerstemmer udover Gregor, og det giver et rigtig godt flow i spændingensniveauet. Skiftet af fortæller gør også at man som læser får et virkelig godt indblik i hvad der sker over hele linjen, fordi man følger mennesker både før og efter vanviddet har bidt sig fast i dem, samt de mennesker der forsøger af inddæmpe og stoppe afsindet (inden de selv bliver vanvittige).
Der var dog en fortællerstemme jeg ikke var så vild med. Jeg synes den stod i alt for stor kontrast til nogle af de andre, og jeg fandt den ikke så interessant og spændende som de andre, men den forsvandt trods alt hurtigt ud af historien igen.

Jeg er lidt i syv sind med hensyn til Afsind. For det første er det en "almindelig" horrorhistorie, med monstre der skal udryddes, samtidig med at uhyggen sniger sig tættere og tættere på, og man i febrilsk spænding vender siderne hurtigere og hurtigere, fordi man vil vide hvad der sker på næste side, samtidig med at en lille del  slet ikke har lyst til at vide mere, men kravle ned under dynen med lyset tændt. Og på den anden side er der sproget. Sproget er flydende og bogen er velskrevet, men ordvalget består af mange fremmedord. Det var her jeg nogle gange blev revet ud af mit læseflow, fordi jeg begyndte at tænke over hvad nogle af ordene betød. Det er fedt at støde på nye ord og udvide sit ordforråd, det er knapt så fedt at skulle afbryde sin læsning for at slå op i en fremmedordbog.

Denne bog blev sat på min liste over bøger jeg gerne vil genlæse, så snart jeg havde vendt den sidste side, for jeg er sikker på at jeg vil få opdage nye ting og aspekter ved at læse den en anden gang (og ved at have en fremmedordbog ved min side under læsningen :) ).

Afsind er en bog enhver horrorfan bør læse. Den er skræmmende, velskrevet og meget interessant.


4/5 stjerner

Afsind af Martin Schjönning
Forlag: Kandor
Udgivet: 2016
294 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar